تفاوت هوش تجاری و علم داده
می 1, 2023Dundas چیست و چه کاربردی دارد؟
می 22, 2023به کار گیری عبارات ترند هوش تجاری برای نمایش گزارشات ترکیبی از داده های یک سازمان به چند دهه پیش بر می گردد اما امکانات نرم افزاری مربوط به این حوزه در حدود 15 سال است که مورد استفاده مدیران و کارشناسان سازمان های بزرگ قرار گرفته است.
در واقع امروز پذیرفته ایم که برای اخذ تصمیمات بهتر هوش تجاری یکی از راه حل های نسبتا سهل الوصولی است که برای استفاده بهینه از داده ها قابل پیاده سازی می باشد. البته مدیران نسبت به هوش تجاری نظرات متفاوتی را دارند که قطعا این نظرات به استفاده هوش تجاری در یک سازمان اولویت خواهد داد.
با سان تا انتهای این مقاله همراه باشید.
عبارت ترند شاخص های کلیدی عملکرد ( KPI )
هوش تجاری بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد در حوزه های مختلف یک سازمان شکل می گیرد. در واقع پایه تشکیل دهنده و معیار شکل گیری انواع گزارشات نمایش داده شده در هوش تجاری همین شاخص ها یا KPI ها می باشد که اولین گام برای شروع کار پیاده سازی است.
این سوال مطرح می گردد که آیا شاخص هایی که امروز برای کار با داد ها در نظر گرفته می شود با پیشرفت زمان و تغییرات سازمان عوض می شوند یا اینکه ممکن است ثابت باشند.
این موضوع به دپارتمان های یک سازمان مربوط می شود. به عنوان مثال شاخص های تعریف شده در حوزه مالی تقریبا شاخص هایی ثابت هستند که در برخی از موارد می توان آنها را به عنوان تجریه در پروژه های مختلف به کار گرفت.
اما در حوزه هایی مانند منابع انسانی بر اساس نیاز سازمان و جذب نیروهایی با تخصص های جدید یا تغییرات در بخش های تولید و خدمات ممکن است شاخص های کلیدی عملکرد نیاز به بازبینی داشته باشند.
بنابراین در شرایط حال باید شاخص های کلیدی عملکرد بر اساس مطالعات دقیق در یک سازمان تعیین گردند.
عبارات ترند هوش تجاری مدیریت داده ها
مدیریت داده ها و البته کیفیت داده ها نیز یکی از موارد بسیار مهمی است که می تواند هوش تجاری پیاده سازی شده در یک سازمان را موثر یا غیر موثر سازد. قطعا گزارشات و نتایجی که از داده های با کیفیت حاصل می شود برای شما نتایج بسیار مهمی را نمایش خواهند داد.
اینکه داده هایی با کیفیت را در اختیار داشته باشید و یا برای رسیدن به داده های با کیفیت چه تغییراتی را باید انجام دهید نیز نیاز به علم و تجربه ای دارد که بر اساس تعداد پروژه های انجام شده در ابعاد متفاوت سازمانی حاصل می گردد.
فرهنگ داده محور
داده محوری و استفاده از داده ها در یک سازمان خود موجب نظم دهی به فرآیند تولید داده و ایجاد داده های با ارزش می گردد. زمانی که داده محوری در یک سازمان شکل نگرفته باشد با افراد سازمان از سیستمی شدن پرهیز کنند قطعا بسیاری از داده های با ارزش تولید شده در سازمان گم شده و در نهایت شما به نتایج مطلوبی بعد از پیاده سازی هوش تجاری نخواهید رسید.
عبارت ترند حاکمیت داده
حاکمیت داده یا حکمرانی داده جزو عبارات ترند کلیدی هوش در سال های اخیر است که بر اساس بلوغ سازمانی شکل می گیرد. شما بر اساس جمع آوری داده ها و یکپارچه سازی انجام شده در راستای تشکیل داشبوردها برای هوش تجاری در واقع مرحله ای از حکمرانی داده ها را در سازمان طی خواهید کرد.
البته مراتب دسترسی به داده ها نیز می تواند بخشی از حکمرانی در نظر گرفته شود.
کشف داده
تا قبل از پیاده سازی هوش تجاری، مدیران از وقایع صورت گرفته در سازمان آکاهی کاملی را ندارند و البته این موضوع را نیز نمی پذیرند. دلیل آن مشخص است.
مدیران داده های واقعی را مشاهده نکرده و پس از تشکیل شاخص ها و ساخت گزاراشات ترکیبی مشخص خواهد شد که چه نتایجی بر اساس عملکرد اجزاء مختلف سازمان به دست آمده که این موضوع استخراج داده های جدیدی است که قبلا از آنها اطلاع نداشتیم.
عبارت ترند تشکیل و نوسازی انبار داده ها
در راستای یکپارچه سازی باید انبار داده ای را از منابع مختلف تشکیل داد که با توجه به بازه ای زمانی محتلف مثلا در هر شبانه روز نیاز به به روز رسانی دارد.
این تجمیع و به روز رسانی نیز بخش قابل توجهی از هوش تجاری است که از تکنولوژی به کار گرفته شده در آن در راستای سرعت بالاتر تا نوع رسانه ذخیره سازی مورد توجه مهندسان داده قرار می گیرد.
عبارات ترند هوش تجاری اعلان ها
بر اساس هوش تجاری شکل گرفته در یک سازمان می توان اعلان هایی را در نظر گرفت تا بر اساس این اعلان ها در صورت عبور از مرزهای مشخص شده بتوانیم افراد را مطلع و آنها را برای اخذ تصمیم بهینه آماده سازیم.
کلام آخر
در این مقاله به عبارات ترند هوش تجاری در سال 2022 پرداختیم، امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شدده باشد. حتما نظرات ارزشمند خودتان را در قسمت کامنت ها برای ما به اشتراک بگذارید.