صنعت هتلداری

هوش تجاری در صنعت هتلداری

در صنعت هتلداری ، مدیران به دلیل محدودیت و عدم دسترسی مناسب به اطلاعات، برای تصمیم گیری دچار مسئله هستند و وجود یک داشبورد مدیریتی در صورت انتخاب شاخص ها مناسب می تواند راه حلی مناسب برای انتخاب بهترین تصمیم ها در حوزه کسب و کار هتلداری باشد که بهترین راه همان راهکار هوش تجاری در صنعت هتلداری است.

برخی از مدیران به گزارش هایی که توسط واحد فناوری اطلاعات تولید می شوند، متکی هستند و برخی دیگر بر مبنای تجربه و حدسیات خود عمل می کنند که این نوع تصمیم گیری بدون در نظر گرفتن داده ها در مدیریت نوین فرآیند صحیحی نمی باشد.

دسته سوم هم مدیرانی هستند که با در نظر گرفتن علم روز و با استفاده از علم داده و بهره گیری از داشبوردهای مدیریتی می خواهند در محیط رقابتی امروز، همراستا با پیشرفت های فناوری موفق شوند و به منظور کسب توانایی در ارزیابی خطرات و تصمیم گیری های آگاهانه سامانه هوش تجاری را انتخاب می کنند.

 

مواردی که مدیران در صنعت هتلداری با آن درگیرند:

  • تصمیم گیری بر مبنای تجربه و یا حدس و گمان که متکی بر فرضیات است نه داده های واقعی که ممکن است نتایج مطلوبی را برای توسعه کسب و کار به همراه نداشته باشد.
  •  مشکلات فراوان در مدیریت حجم عظیم داده های ایجاد شده در هتل ها، مانند: داده های مشتریان که از داده های مهم برای هر هتلداری به حساب می ¬آید و بر اساس فصول مختلف یا مناسب های متفاوت می تواند بسیار متغیر باشد. شرایط مختلف از داده های مشتریان فقط در ابزارهای ویژه ای مانند داشبوردهای مدیریتی قابل مشاهده است.
  • دشواری بررسی سطح رضایتمندی مشتریان با استفاده از داده های پراکنده
  • دشواری مدیریت حجم عظیم داده های فروش، عدم بررسی صحیح روندهای فروش و میانگین میزان لغو رزروها از طریق داده های پراکنده
  • دشواری انتخاب و مسائلی که در رزرواسیون اتاق ها وجود دارد و محاسباتی که در هر لحظه با تغییرات باید به صورت دستی و ذهنی صورت گیرد. در شرایطی که شما از داشبوردهای مدیریتی بهره می برید مدیریت این موارد بسیار آسان و در لحظه ممکن خواهد بود.
  • دشواری در بررسی صحیح عملکرد کارکنان در هتل، به دلیل نبود داده و در دست داشتن داده های پراکنده
  • دسترسی آسان به داده ها با راهکار هوش تجاری در صنعت هتلداری

    با استفاده از راهکار هوش تجاری و به کارگیری داشبوردهای مدیریتی، داده ها و اطلاعات از منابع مختلف و پراکنده جمع آوری می شود و در قالب یک فرمت آسان و قابل فهم، در هر زمان، در اختیار کاربران قرار می گیرد.

    با این روش هر فردی در هتل، از کاربران حرفه ای تا کاربران غیرفنی، توانایی درک این اطلاعات را داشته و می توانند اطلاعات اساسی مورد نیاز برای تصمیم گیری های روزمره شان را به آسانی تشخیص داده و استفاده کنند.

    بررسی وضعیت دارایی

    چنانچه مدیر یک هتل هستید، لازم است بدانید، برای مثال، چقدر حوله در انبار موجود است؟ چند عدد شامپو باید سفارش داده شود؟

    چند قالب صابون در ماه گذشته در هتل استفاده شده است و موارد دیگری از این دست که مقایسه دوره های زمانی در مورد هر کدام از کالاها و رابطه مصرف آنها با این اطلاعات در هنگام تصمیم گیری، بررسی و ارزیابی منابع، ردیابی هزینه ها، کمک به انتخاب استراتژی مناسب تر و کاهش هزینه ها، بسیار کارآمد است.

    با استفاده از معماری یکپارچه درسامانه هوش تجاری سان و امکانات قرار داده شده در داشبورد مدیریتی، مدیران هتل ها می توانند در کمترین زمان، به جزئی ترین اطلاعات، از وضعیت بخش های مختلف هتل، دسترسی پیدا کنند.

    بهبود برنامه های بازاریابی

    هوش تجاری در صنعت هتلداری  به مدیران این امکان را می دهد تا میزان موفقیت برنامه های تبلیغاتی،کمپین ها، برنامه های تخفیفاتی در نظر گرفته شده را، در دوره های زمانی مختلف از طریق داشبوردهای مدیریتی مشاهده و سپاس داده ها را تحلیل و بررسی کنند.

    همچنین می توانند با استفاده از شاخص های تحلیلی تعبیه شده در سامانه هوش تجاری، رفتار مشتریان خود را تحلیل نموده و برنامه های پیشبرد فروش خود را متناسب با رفتار هر مشتری و در هر منطقه طرح ریزی کنند.

     ارتقا تجربه مشتریان

    بی شک میهمانان یا همان مشتریان، مهم ترین افراد در صنعت هتلداری هستند. با استفاده از هوش تجاری، هتل داران می توانند پروفایل های دقیقی از مشتریان خود، شامل: مشخصات فردی، موقعیت شغلی و روند برنامه های سفر آنها و ترجیحاتشان را ایجاد کنند.

    این اطلاعات به هتلداران این امکان را می دهد تا نیازهای مشتریان خود را پیش بینی نموده و برنامه های خدماتی خود را متناسب با هر مهمان شخصی سازی کنند و از این طریق تجربه ای بی نظیر و متفاوت برای مهمانان خود ایجاد نمایند. با این روش قادر خواهند بود، سطح وفاداری مشتریان را افزایش داده و روابطی بلند مدت با آن ها برقرار کنند.

     بهبود در تصمیم گیری

    داده های قابل تجزیه و تحلیل، دقیق و یکپارچه سازی شده در سامانه هوش تجاری، در هر زمان و مکان در دسترس هستند و به مدیران هتل ها، این امکان را می¬ دهد که در کوتاه¬ ترین زمان و بدون نیاز به واحدهای دیگر، گزارش های مورد نظر خود را تهیه نموده و بر مبنای آن  ها تصمیمی آگاهانه اتخاذ کنند.

    شناسایی حوزه های مشکل با هوش تجاری در صنعت هتلداری

    مسائلی از قبیل عملکرد ضعیف کارکنان هتل، دزدی، تقلب و رفتارهای ناهنجاری از این دست، با بهره گیری از هوش تجاری و داده های نمایش داده شده در داشبوردهای مدیریتی به راحتی قابل شناسایی است. سامانه هوش تجاری، این امکان را فراهم می آورد تا مدیران هتل ها، تمامی فرایندهای کسب و کار خود را تحت کنترل داشته باشند.

    با بهره گیری از سامانه هوش تجاری، بررسی روندهای مربوط به هر بخش آسان می گردد و کوچکترین تغییری در فرآیندهای کسب و کار و شاخص های کلیدی عملکرد، از دید مدیریت هتل پنهان نمی ماند.

  • توانایی و تجربه کافی در استخراج مکانیزه داده از سامانه‌های مالی، اداری و … متداول در کشور (همانند همکاران‌سیستم، رایورز، سندپرداز، نماد ایران، چارگون، بریدسامانه، تدوین فرایند، CSD و …) بدون وابستگی به شرکت‌های تولیدکننده (برندها) و تکنولوژی‌های بانک‌های اطلاعاتی
    • عدم وابستگی به تکنولوژی‌های پیاده‌سازی انبار داده (Data Warehouse) و هوش تجاری همانند Microsoft و Oracle و ابزار لایه‌ی نمایش اطلاعات و داشبوردها (هر ابزار OLAP Support در این لایه قابل‌استفاده می‌باشد)
    • ارائه‌ی ابزار نمایش اطلاعات و داشبورد به‌صورت رایگان و عدم نیاز به پرداخت هزینه لیسانس و عدم محدودیت در تعداد کاربر
    • توانایی و تجربه در مدیریت و نگهداری اطلاعات با مقیاس بسیار بزرگ (Big Data) همچون انبارهای داده بانکی و مخابراتی با میلیاردها رکورد
    • توانایی اتصال به منابع داده¬ای با تکنولوژی‌های قدیمی برای نمایش روند تاریخی داده‌ها و استفاده از عمق اطلاعات
    • توانایی اتصال مکانیزه به منابع داده‌ای بیرونی مانند بورس، کدال، گمرک و …
    • استفاده از ابزارهای استاندارد و روتین در طراحی و پیاده‌سازی سامانه در همه بخش ها جهت جلوگیری از وابستگی سازمان جهت توسعه سامانه
    •