صنایع مخابراتی

صنعت مخابرات

اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات در صنعت مخابرات با تغییر تکنولوژی که منجر به تغییر تقاضای مشتری می‌شود، همواره در حال تصاحب توانایی‌های توسعه محصول هستند.

هرچند، این شرکت‌ها به دلیل عدم شناخت کافی از مشتری همواره در این امر تأخیر دارند که آن هم به دلیل عدم دسترسی بموقع به داده های مشتری است، تغییرات در قوانین و رقابت رو به افزایش، شرکت‌ها را از تمرکز بر روی محصول به تمرکز بر مشتری سوق داده است.

تقاضا برای خدمات جدید و با هزینه کم‌تر، ارائه‌کنندگان خدمات مخابراتی را مجبور کرده تا بیش از پیش به کارایی اهمیت دهند و در نهایت رقابت ویژه ای بین اپرواتورهای تلفن همراه ایجاد گردد.

امروزه این رقابت نه تنها در موضوعات وابسته به مکالمه و بسته های ویژه مکالمه است، بلکه در ارائه خدمات بسته ای اینترنت نیز که نیاز اساسی برای مشتریان به حساب می آید می توانید این رقابت را بسیار علمی و مهندسی در بحث فروش بدانید.

ارائه‌کنندگان خدمات مخابراتی باید نیازهای مشتریان را تحلیل کنند و تمامی فرایندهای کسب‌ و کار در زنجیره ارزش را به سمتی سوق دهند که نیازهای منحصر به‌ فرد و تقاضا فزاینده مشتریان خود را به طور اثربخشی ارضا کنند.

در این عبارت این تصور به طور ضمنی وجود دارد که شرکت‌های فعال در صنعت مخابرات توانایی تبدیل داده‌های با حجم بسیار بالا از مشتریان خود را به اطلاعات قابل استفاده را دارند.

برای نیل به این هدف، راهکار هوش تجاری می‌تواند تقریباً در تمامی جنبه‌های زنجیره ارزش، کمک شایانی به این شرکت‌ها کند. در ادامه، به بررسی کارکردهای BI و جنبه‌های گوناگون زنجیره ارزش در صنعت مخابرات می‌پردازیم.

به یاد داشته باشیم که تحلیل رفتاری مشتریان در شرکت های مخابراتی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

  • صنعت مخابرات دارای دامنه‌ متنوعی از مشتریان و محصولات است که بسیاری از آنها در بازارهای متعددی از منظر جغرافیایی فعال‌ هستند؛ از شرکت‌های فعال در بازارهای شهری و روستایی تا شرکت‌های بین‌المللی که به مشتریان با ملیت و سبک زندگی متفاوت، خدمات ارائه می‌کنند.

    برای تعامل بهتر با این مشتریان و طراحی هرچه بهتر خدمات، باید سامانه‌ی مدیریت روابط با مشتری وجود داشته باشد تا نیازهایشان را بتوان به کمک آن شناسایی کرد.

    داده های به دست آمده از مشتریان اگر در زمان مناسب جمع آوری و تحلیل گردد می توناند ارائه دهنده راهکارهایی باشد که قبل از رقبا سهم بازار بیشتری را به یک اپراتور در یک طرح ویژه اختصاص دهد.

    فرآیند CRM در شرکت های مخابراتی

    • شناسایی سودمندترین مشتریان یا مشتریان بالقوه برای تعاملات آتی
    • شناخت نیازها و الگوهای خریدشان بر اساس بازه های زمانی خاص و یک جامعه هدف مشخص
    • تعامل با آن‌ها برای برطرف ساختن توقعاتشان با کسب بالاترین درصد رضایت

    در تمامی این سه مرحله، ابزارهای هوش تجاری در موفقیت استراتژی CRM کمک می‌کند.

    1. ‌توسعه محصول در صنعت مخابرات

     - پیش‌بینی

    ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی برای برنامه‌ریزی برای شبکه خود، اقدام به پیش‌بینی‌هایی می‌کنند که به تصمیمات سرمایه‌گذاری اپراتورها کمک می‌کنند. این تصمیمات بر تمامی جنبه‌های کسب‌ و کار از جمله توسعه، ارائه، تبلیغ و قیمت‌گذاری محصول اثر می‌گذارد.

    پیش‌بینی مؤثر کمک می‌کند تا شرکت اطمینان حاصل کند سودی بدست می‌آورد که ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد. راهکار BI از داده‌های مبتنی بر پیش‌بینی استفاده می‌کند و تحلیل داده های به دست آمده در قالب گزارشات به برنامه‌ریزان شبکه کمک می‌کند، تصمیم بگیرند چه مقدار تجهیزات می بایست خریداری شود و در چه مکان‌هایی نصب شود تا از مدیریت به صرفه، بارهای ترافیک اطمینان حاصل گردد.

    البته در این موارد می توان از الگوریتم های پیش بینی و پیش گیری نیز در صورت کاربردی بودن استفاده نمود که همه این موارد به نوع مسئله و چالش موجود بستگی دارد.

     - طراحی و ارائه خدمت

    با توجه به بازار رقابتی در صنعت مخابرات ، ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی می بایست محصولات جدیدی را توسعه دهند تا دامنه‌ گستره تری از خدمات با ارزش افزوده و جدید را با هزینه کمتر و سریع تر ارائه دهند.

    در واقع این درخواستی است که مشتریان انتظار دارند شما قبل از رقبا پیشنهاد دهنده بهترین خدمات باشید. طراحی خدمات مؤثر با استفاده از راهکار هوش تجاری که اطلاعات مرتبط با مورد قبول واقع شدن و سودآوری محصولات فعلی را فراهم می‌کند، تقویت می‌کند.

     - تکمیل خدمات

    راهکار هوش تجاری به ارائه‌دهندگان خدمات در صنعت مخابرات کمک می‌کند تا حفظ و رضایت مشتری به کمک تحلیل موثر سیستم‌های تکمیل خدمات بهبود یابد. اطلاعات مربوط به نصب، به‌روزرسانی و تعمیرات مربوط به خدمات مشتری می‌تواند به کسب‌ و کار در کاهش هزینه‌های مرتبط با تکمیل خدمات کمک کند.

     - میزان مصرف و بهای خدمات

    تحلیل‌های مفید از شاخص‌های میزان مصرف و بهای خدمت می‌تواند به ارائه‌دهندگان خدمات مخابرات کمک می‌کند تا از تخلف جلوگیری کنند، درآمد نقدی خود را افزایش دهند و پایه‌های توسعه‌ محصول جدید را فراهم کنند.

    به علاوه، این تحلیل‌ها به برنامه‌ریزی برای تعمیر و نگهداری پیش‌گیرانه زیرساخت‌ها و به برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی شبکه کمک می‌کند. داده‌های قبض‌های موجود و سیستم‌های قابل دریافت می‌توانند به کمک راهکار هوش تجاری در جهت کمک به کاهش هزینه‌ها و رشد کسب‌ و کار تقویت شوند.

    2. مدیریت امور مالی و دارایی

    -  بودجه‌بندی

    نگهداری داده‌ها در انبارداده، تحلیل هزینه‌های برنامه‌ریزی شده در مورد بسیاری از هزینه‌های عمده مانند: کمپین‌های ترویج و توسعه محصول، تعمیرات و نگهداری زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، کمیسیون‌ها و … را تسهیل می‌کند.

    راهکار BI، توانایی دسته بندی فعالیت‌ها برای تحلیل دقیق هزینه‌های بیش از میزان مقبول را فراهم می‌کند. این راهکار همچنین برای اختصاص بودجه برای دوره مالی بعدی نیز بکار می‌رود.

     - مدیریت دارایی و بدهی

    با استفاده از هوش تجاری می‌توان مدل‌هایی را برای اندازه‌گیری میزان قرارگیری در معرض ریسک‌ فاکتورهای متعددی مانند تغییرات نرخ بهره بکار برد. از این مدل‌ها می‌توان برای پیش‌بینی عملکرد سبد دارایی-بدهی تحت سناریوهای مختلف اقتصادی و همچنین نیازهای نقدشوندگی شرکت استفاده کرد.

    - تحلیل‌های سودآوری

    این تحلیل‌ها در سطح هرمحصول، خط محصول و سرمایه‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد. یک جزء اساسی در تحلیل سودآوری، بررسی دقیقی از هزینه‌هایی که شرکت برای توسعه محصول جدید متحمل شده است، می‌باشد که این هزینه‌ها می‌تواند به عنوان یک عامل بزرگ در کاهش سودآوری کلی شرکت‌های مخابراتی در نظر گرفته شود.

    بررسی دقیق شاخص های مالی برای رسیدن به این تحلیل ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

    - گزارش‌دهی و تحلیل

    تصمیم‌گیری سریع، مستلزم دسترسی آسان به داده‌های مالی به واسطه یک رابط کاربری بصری است. امروزه شرکت‌ها با طور فزاینده‌ای، دسترسی از طریق وب به داده‌های مالی را برای مدیران مربوطه، فراهم کرده‌اند.

    BI در این امر می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا گزارشات جامع را بر اساس دسترسی های تعیین شده در اختیار مدیران در سطوح مختلف قرار دهند.

    - منابع انسانی

    هوش تجاری می‌تواند کمک شایانی در امر هماهنگی استراتژی منابع انسانی در راستای استراتژی کلی کسب‌ و کار داشته باشد. BI می‌تواند چشم‌انداز یکپارچه‌ای از نیروی کار را نمایش دهد و در طراحی شیوه‌های حفظ کارکنان، بهبود بهره‌وری و محدودکردن هزینه ها کمک نماید.

    - تحلیل‌های منابع انسانی

    برای حمایت از یک چشم‌انداز یکپارچه از نیروی کار، تحلیل‌های منابع انسانی می‌تواند تولید شود. نیروی انسانی باید به طور مدام مانیتور و شرایط میزان بازدهی هر دپارتمان از نقطه نظر نیروی انسانی بررسی گردد.

    این تحلیل‌های متعدد عبارت‌اند از حرکات و عملکردهای کارکنان، ریزش کارکنان به تفکیک واحدها، عملکرد نیروی کار به تفکیک واحدها، میزان حقوق و دستمزد، غیبت کارکنان و …. اطلاعات مستخرج از واحد منابع انسانی می‌تواند با معیارهای برتر در صنعت مخابرات مقایسه شود تا نقاطی که برای افزایش سودآوری نیاز به تقویت دارند شناسایی شود.

    مخابرات از جمله سازمان هایی است که نیروی انسانی مورد نیاز خود را در تخصص های عملیاتی و اداری با مهارت های بسیار متفاوتی را نیاز دارد. بنابراین برای سنجش وضعیت نیروی انسانی خود نیاز به مدیریت بسیار دقیق منابع انسانی دارد.

    - اختصاص نیروی انسانی

    این کار شامل اختصاص نیروی کار بر اساس ارائه‌ محصول جدید و برای پروژه‌های بزرگ به‌روزرسانی‌ و توسعه‌ای می‌باشد. در نواحی که نیاز به نیروی انسانی زیاد شود، پرسنل مورد نیاز اختصاص داده می‌شود.

    - آموزش و برنامه های جانشین پروری

    داده‌های دقیق در مورد دانش، مهارت و توانایی‌های نیروی کار می‌تواند با استفاده از راهکار هوش تجاری برای کمک به برنامه جانشین‌پروری، تقویت شود. بعلاوه، BI می‌تواند به شناسایی حفره‌های موجود در میزان توانایی پرسنل و طراحی برنامه‌های آموزشی برای رفع این حفره‌ها کمک کند.

    3. مدیریت بنگاه

    مدیریت ارشد هر شرکت مخابراتی نیازهای خاص خود را به هوش تجاری دارد. واحد فناوری اطلاعات مسؤول فراهم کردن تمام گزارش‌ها به این مدیران هستند.

    این واحد همچنین مسؤول تهیه گزارش‌های قانونی به نهادهای متعد بیرونی و همچنین برطرف‌سازی نیازهای اطلاعاتی در درون و بیرون سازمان می‌باشد. این گزارش‌ها ممکن است شامل اطلاعاتی که به مشتریان در قالب بیانیه‌ها و گزارش‌های داده می‌شود؛ باشد.

    یک محیط هوش تجاری که داده‌های جمع‌آوری شده در طول زنجیره ارزش را تقویت می‌کند، راه‌حلی مناسب برای کمک به واحد فناوری اطلاعات برای نیل به این اهداف می‌باشد.

    4. داشبوردهای مدیریتی

    اندازه‌گیری عملکرد مانند سودآوری خط محصول، هزینه‌های کلی توسعه محصول و بازده سرمایه‌گذاری می‌تواند در گزارش‌های داشبورد برای ارائه به مدیران ارشد برای سهولت در امر تصمیم‌گیری، نمایش داده شود.

    همچنین، هشدارهایی می‌تواند در این داشبوردها تعبیه شود تا در صورت انحراف عملکرد از میزان تعیین شده، به مدیران هشدار دهد. این گزارش‌ها همچنین می‌تواند بنچمارک های صنعت مخابرات که توسط طرف سوم تهیه شده است را در این داشبودها وارد کند.

    5. گزارش‌دهی قانونی

    شرکت‌های مخابراتی باید گزارش‌های قانونی را به نهادهای بیرونی ارائه دهند. این گزارش‌ها به راحتی توسط محیط هوش تجاری قابل تولید است.

    • توانایی و تجربه کافی در استخراج مکانیزه داده از سامانه‌های مالی، اداری و … متداول در کشور (همانند همکاران‌سیستم، رایورز، سندپرداز، نماد ایران، چارگون، بریدسامانه، تدوین فرایند، CSD و …) بدون وابستگی به شرکت‌های تولیدکننده (برندها) و تکنولوژی‌های بانک‌های اطلاعاتی
    • عدم وابستگی به تکنولوژی‌های پیاده‌سازی انبار داده (Data Warehouse) و هوش تجاری همانند: Microsoft و Oracle و ابزار لایه‌ی نمایش اطلاعات و داشبوردها (هر ابزار OLAP Support در این لایه قابل‌استفاده می‌باشد)
    • ارائه‌ی ابزار نمایش اطلاعات و داشبورد به‌صورت رایگان و عدم نیاز به پرداخت هزینه لیسانس و عدم محدودیت در تعداد کاربر
    • توانایی و تجربه در مدیریت و نگهداری اطلاعات با مقیاس بسیار بزرگ (Big Data) همچون انبارهای داده بانکی و مخابراتی با میلیاردها رکورد
    • توانایی اتصال به منابع داده ای با تکنولوژی‌های قدیمی برای نمایش روند تاریخی داده‌ها و استفاده از عمق اطلاعات