صنعت رستوران داری

هوش تجاری در صنعت رستوران داری

هوش تجاری در صنعت رستوران داری راهکاری بی نظیر برای صنعتی است که کارکنان آن به ندرت از کامپیوتر استفاده می کنند اما داده های قابل توجهی در کسب و کار آنها تولید می شود.

حتی اگر شما صاحب یک رستوران کوچک هم باشید باز هم راهکار هوش تجاری و استفاده از داشبورد مدیریتی به شما یاری می رساند تا مبالغ قابل توجهی از پولتان را صرفه جویی کنید و بتوانید بر مشکلات ناشی از عدم توانایی در کنترل فرایندهای مختلف کسب و کارتان فائق بیایید.

مشکلات موجود در این صنعت در مدیریت داده ها

  • مدیریت و سازماندهی حجم عظیمی از داده های مشتریان به منظور تحلیل رفتار مشتریان، معمولا مشکل است به ویژه زمانی که شما با موضوع تهیه مواد غذایی و پخت و مدیریت توزیع آن مواجه هستید.
  • دشواری کنترل منابع در گردش رستوران ها و جلوگیری از هدر رفت منابع ( شامل تمامی منابع غذایی و نیروی انسانی و انرژی )
  • دشواری سنجش بهره وری کارکنان رستوران و رفتار سنجی آنان
  • دشواری نظارت و بررسی داده های تولید شده در رستوران به منظور افزایش سودآوری و ایجاد فرصت های بزرگ

 

 بهبود سطح خدمات و رضایت مشتریان

به کارگیری هوش تجاری در صنعت رستوران داری به مدیران این توانایی را می دهد تا نقاط قوت و ضعف خودشان را تجزیه و تحلیل کنند. صاحبان رستوران ها می توانند با ارائه گزینه های رژیمی جدید و یا تبلیغ و گسترش شیوه های سالم زندگی، مشتریان بیش تری را جذب رستوران خود کنند.

علاوه بر این شاخص های تحلیلی موجود در سامانه هوش تجاری این امکان را برای صاحبان رستوران ها فراهم می کند که با بررسی و نظارت بر فرصت های محیطی و خلاهای موجود در کسب و کار که از چشم رقبا پنهان مانده است، گزینه های جذاب و خلاقانه ای به مشتریان ارائه دهند.

شاخص های تحلیلی تعبیه شده در هوش تجاری با نمایش در داشبوردهای مدیریتی به صاحبان رستوران ها این توانایی را می دهد تا به راحتی نظرات مشتریان را مبنی بر اینکه هر زمان از سال چه غذایی از منوی رستورانشان محبوب تر بوده است و کدام غذا سود آورتر بوده است را دریابند!

با مقایسه این داده ها صاحبان رستوران ها می توانند پیشنهادات جدید، جذاب و منصفانه تری ارائه دهند تا مشابه موارد محبوب تر و سودآورتر باشد واین امر خود موجب بهبود سطح خدمات ارائه شده از سمت رستوران ها و در نهایت افزایش رضایت مشتریان و کسب سود بیش تر می شود.

بهبود مدیریت منابع

رستوران ها منابع در گردش زیادی داشته و امکان هدر رفت منابع در آن ها بسیار زیاد است. آیا کارکنان آشپزخانه رستوران ها مراقب به کنترل هزینه ها و صرفه جویی در کار خود هستند؟ چندبار ممکن است که باز گذاشتن درب یخچال و فریزر برای صاحبان رستوران هزینه دربرداشته باشد؟

راهکار هوش تجاری چیزی فراتر از بررسی هدر رفتن های واضح منابع را دراختیار صاحبان رستوران ها می دهد. وجود سامانه هوش تجاری در رستوران به کنترل هزینه ها کمک نموده و از هدر رفتن های پنهان منابع جلوگیری می کند.

شاخص های کلیدی عملکرد هوش تجاری این امکان را برای صاحبان رستوران ها فراهم می کند که بررسی کنند:

  • چگونه می توانند ضایعات و هدر رفتن منابعشان را کاهش دهند؟
  • علت ایجاد ضایعات در هر بخش کاری چیست؟
  •  آیا ضایعات بیش تر رستوران ما بخاطر داشتن مشتریان بیش تر است و یا سرعت کم کارکنان و عدم دقت آن ها در انجام وظایفشان؟

پاسخ به این سوالات به صاحبان رستوران ها این امکان را می دهد که منابع خود را بصورت بهینه مدیریت کنند و راه های هدر رفتن منابع در رستورانشان را ببندند.

استفاده از فرصت ها

آیا این یک شانس است که سود خود را در یک شب کاری در هفته حداکثر کنید؟ بسیاری از صاحبان کسب و کارها به راحتی فرصت های کوچک را برای افزایش سودآوری نادیده می گیرند، به ویژه هنگامی که درحال مدیریت یک رستوران بسیار شلوغ هستند.

با بررسی نقاط کلیدی عملکرد رستوران خود در هر لحظه ای که اراده کنید، می توانید تغییرات کوچکی را که می تواند منجر به فرصت های شگرف و بزرگ و یا خطرات جدی شود را ببینید.

نظارت و بررسی داده های تولید شده در رستوران ها قدرتمندترین ابزار برای افزایش سودآوری و ایجاد فرصت های بزرگ است. راهکار هوش تجاری به شما این امکان را می دهد تا بر کسب و کارتان نظارت کرده و آن را بهبود ببخشید.

همه چیز از غذایی که شما روزانه آماده می کنید تا مقدار ضایعات تولید شده در هر شیفت کاری می تواند توسط هوش تجاری اندازه گیری شده و به سرعت به اطلاعات عملی و قابل استفاده تبدیل شود.

هوش تجاری یک ابزار حیاتی برای صنعت رستوران، بویژه در بازار بسیار رقابتی امروزه است. تنها کسب یکی از این مزایا می تواند هزینه سرمایه گذاری اولیه برای راه اندازی این سامانه را بازگرداند.

به کارگیری هوش تجاری در صنعت رستوران داری به مدیران این توانایی را می دهد تا نقاط قوت و ضعف خودشان را تجزیه و تحلیل کنند. البته در کسب و کار رستوران داری نیز همانند دیگر کسب و کارها از یک طرف داده ها در داشبوردهای مدیریتی بر اساس شاخص ها تهیه و نمایش داده می شود و از طرف دیگر این تفکر مدیریت است که مشخص می کند کسب و کار به چه سمتی باید هدایت شود.

مهم این است که بدون نمایش و مقایسه داده ها در یک داشبورد مدیریتی نمی توان یک تفکر صحیح را پیاده سازی نمود.

  • توانایی و تجربه کافی در استخراج مکانیزه داده از سامانه‌های مالی، اداری و … متداول در کشور (همانند همکاران‌سیستم، رایورز، سندپرداز، نماد ایران، چارگون، بریدسامانه، تدوین فرایند، CSD و …) بدون وابستگی به شرکت‌های تولیدکننده (برندها) و تکنولوژی‌های بانک‌های اطلاعاتی
    • عدم وابستگی به تکنولوژی‌های پیاده‌سازی انبار داده (Data Warehouse) و هوش تجاری همانند Microsoft و Oracle و ابزار لایه‌ی نمایش اطلاعات و داشبوردها (هر ابزار OLAP Support در این لایه قابل‌استفاده می‌باشد)
    • ارائه‌ی ابزار نمایش اطلاعات و داشبورد به‌صورت رایگان و عدم نیاز به پرداخت هزینه لیسانس و عدم محدودیت در تعداد کاربر
    • توانایی و تجربه در مدیریت و نگهداری اطلاعات با مقیاس بسیار بزرگ (Big Data) همچون انبارهای داده بانکی و مخابراتی با میلیاردها رکورد
    • توانایی اتصال به منابع داده ای با تکنولوژی‌های قدیمی برای نمایش روند تاریخی داده‌ها و استفاده از عمق اطلاعات
    • توانایی اتصال مکانیزه به منابع داده‌ای بیرونی مانند بورس، کدال، گمرک و …
    • استفاده از ابزارهای استاندارد و روتین در طراحی و پیاده‌سازی سامانه در همه بخش ها جهت جلوگیری از وابستگی سازمان جهت توسعه سامانه
    •