صنعت گردشگری

صنعت گردشگری در هوش تجاری

وقتی میگویم هوش تجاری در صنعت گردشگری یعنی  صنعت گردشگری با بسیاری از کسب و کارهای دیگر در ارتباط است و بسیاری از داده های مرتبط با این صنعت می تواند از منابع خارجی و دیگر کسب و کارها تامین گردد. تغییرات در بسیاری از کسب و کارها تعیین کننده شرایط صنعت گردشگری یک کشور است.

بنابراین شاخص های تعیین شده برای تشکیل داشبوردهای مدیریتی در این صنعت از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار هستند و باید با دقت و مطالعه کافی انتخاب شوند.

ارزش داده های تولید شده در صنعت گردشگری برای سرمایه گذاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اگر این اطلاعات با ارزش با ابزارهای پیشرفته به درستی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد، می تواند بینش دقیقی را برای تصمیم گیرندگان فراهم کند. شرکت های فعال در صنعت گردشگری باید راهکار هوش تجاری و Big data را به عنوان راه حل های موثرتری در مدیریت داده ها در نظر بگیرند.

از طرفی رفتار مشتریان در این صنعت نیز به سرعت در حال تغییر است و تنها ابزارهای تحلیلی هوش تجاری می تواند به شرکت ها در بررسی صحیح و کسب بینش از رفتار مشتریان در این صنعت کمک کند. در دوران کرونا، خسارات قابل توجهی به این صنعت وارد شد که هم اکنون همه کسب و کارها به دنبال جبران خسارات وارد شده می باشد.

به همین دلیل بررسی داده ها در داشبوردهای مدیریتی و دیگر ابزارهای مدیریت داده می تواند بسیار مفید واقع گردد و اکثرا رو به راهکار هوش تجاری در صنعت گردشگری میاورند

  • راهکار هوش تجاری در صنعت گردشگری

    افزایش سطح وفاداری و رضایت مشتری

    به کارگیری هوش تجاری در صنعت گردشگری به تغییر درک مشتری از سفر بسیار کمک می کند.

    شرکت هایی که از راهکار هوش تجاریو داشبوردهای مدیریتی استفاده می کنند، مزیت رقابتی بیشتری نسبت به سایر شرکت های فعال در این حوزه بدست می آورند، چون تجربه کلی مشتریان خود را بهبود می بخشند و مهم تر اینکه حفظ مشتریان دراین صنعت یکی از راه های اصلی افزایش حاشیه سود می باشد.

    هوش تجاری با ایجاد پایگاه داده های ساختاریافته و یکپارچه این امکان را برای شرکت های این حوزه فراهم می کند تا بتوانند وضعیت مشتریان خود را در دوره های زمانی مختلف بررسی کنند و همچنین با تکیه بر اطلاعات بدست آمده، استراتژی های مناسب را به منظور وفاداری بیشتر مشتریان طرح ریزی کنند.

    به علاوه، ابزارهای هوش تجاری به شرکت ها کمک می کند تا چرخه عمر و میزان سودآوری مشتری را از طریق پیگیری تعاملات وی با شرکت پیگیری کنند.

    قابلیت تجزیه و تحلیل عمقی مبتنی بر معماری هوش تجاری، به شرکت ها این اجازه را می دهد تا روندهای موجود در رفتارهای مشتریان را شناسایی کرده و با جذب مشتری جدید و حفظ مشتری های قدیمی را به حداکثر رسانده و تقسیم بندی مشتریان را به خوبی انجام دهند و متناسب با وضعیت هر مشتری بر اساس نمودارهای داشبوردهای مدیریتی به او خدمت رسانی کنند.

    هوش تجاری، کمک به قیمت گذاری دقیق تر

    در ایام تعطیلات و یا مناسبت ها، اکثر مردم در جستجوی سفر خوب و ارزان هستند. شرکت ها باید با ارائه جذاب ترین پیشنهادات و قیمت ها در فصول مختلف، کاری کنند که گزینه انتخابی برای اکثر مردم جهت مسافرتی ارزان و خوب باشند. تنها راه انجام این کار این است که اطلاعات دقیق در مورد وضعیت بازار در هر زمان در اختیار آن ها باشد.

    داشبوردهای هوش تجاری این امکان را برای آژانس های مسافرتی فراهم می کند که در هر زمان به اطلاعات دقیقی در مورد روند پروازها، تغییراتی قیمتی در صنعت و ظرفیت های عملیاتی برای مقصدهای مختلف سفر و در هر زمان از سال دسترسی داشته باشند.

    با استفاده از این اطلاعات، مدیران می توانند بهینه ترین قیمت ها را پیش بینی کرده و ارائه دهند که هم حاشیه سود را خود را افزایش دهند و هم اولین گزینه مردم برای سفرهای ارزان و خوب باشند. به طور دقیق تر ما باید به واسطه هوش تجاری به سیستم های تصمیم گیری نزدیک تر شویم.

    هوش تجاری و مدیریت بهتر دارایی ها

    شرکت های فعال در صنعت گردشگری، دارایی های زیادی برای مدیریت دارند. عملکرد بالا و ایمنی، دو هدف اصلی این شرکت ها برای مدیریت دارایی هایشان هست.

    به کار گیری هوش تجاری در صنعت گردشگری این امکان را می دهد که در هر لحظه به اطلاعات دقیق مرتبط با عملیات و داده های تحلیلی در تمام فرایندهای درون صنعت دسترسی داشته باشید. هنگامی که این اطلاعات بطور واضح و کارآمد و در زمان مورد نیاز ارائه گردد، مدیریت دارایی ها بی نهایت ساده می شود.

    مدیریت آسان داده ها

    طی مراحل عملیاتی، رزروهای هواپیمایی، رزرو هتل ها، اجاره اتومبیل و … حجم زیادی از داده ها ایجاد می شود. سامانه هوش تجاری، این امکان را برای شرکت ها فراهم می کند تا به آسانی مقادیر زیادی از اطلاعات موجود در منابع مختلف را باهم یکپارچه کرده و ارتباطات بین آن ها را شناسایی کنند.

    داده های ادغام شده می تواند با استفاده از داشبوردهای مدیریتی و به کمک نمودارهای مختلف روابط معنا داری از یک کسب و کار را به نمایش بگذارند.

    این شرکت ها همچنین برای درک نیازها و رفتارهای مشتریان، نیازمند تجزیه و تحلیل هم زمان لایه های مختلف اطلاعاتی می باشند. هوش تجاری، امکان تجزیه وتحلیل همه جانبه سطوح مختلف کسب وکار، حتی تا جزئی ترین سطوح که شامل اطلاعات هر مشتری می باشد، را فراهم می کنند.

    • توانایی و تجربه کافی در استخراج مکانیزه داده از سامانه‌های مالی، اداری و … متداول در کشور (همانند همکاران‌سیستم، رایورز، سندپرداز، نماد ایران، چارگون، بریدسامانه، تدوین فرایند، CSD و …) بدون وابستگی به شرکت‌های تولیدکننده (برندها) و تکنولوژی‌های بانک‌های اطلاعاتی
    • عدم وابستگی به تکنولوژی‌های پیاده‌سازی انبار داده (Data Warehouse) و هوش تجاری همانند Microsoft و Oracle و ابزار لایه‌ی نمایش اطلاعات و داشبوردها (هر ابزار OLAP Support در این لایه قابل‌استفاده می‌باشد)
    • ارائه‌ی ابزار نمایش اطلاعات و داشبورد به‌صورت رایگان و عدم نیاز به پرداخت هزینه لیسانس و عدم محدودیت در تعداد کاربر
    • توانایی و تجربه در مدیریت و نگهداری اطلاعات با مقیاس بسیار بزرگ (Big Data) همچون انبارهای داده بانکی و مخابراتی با میلیاردها رکورد
    • توانایی اتصال به منابع داده¬ای با تکنولوژی‌های قدیمی برای نمایش روند تاریخی داده‌ها و استفاده از عمق اطلاعات
    • توانایی اتصال مکانیزه به منابع داده‌ای بیرونی مانند بورس، کدال، گمرک و …
    • استفاده از ابزارهای استاندارد و روتین در طراحی و پیاده‌سازی سامانه در همه بخش‌ها جهت جلوگیری از وابستگی سازمان جهت توسعه سامانه