چرا نرم افزار CPM برای کسب و کارها ضروری است؟
آوریل 24, 2023برخی از عبارات ترند هوش تجاری در سال 2022
می 8, 2023در رابطه با هوش تجاری مطالب بسیاری را در وب سایت سان منتشر کرده ایم که ممکن است برخی از آنها را مطالعه کرده باشید. البته علم داده نیز موضوع بیگانه ای با مطالب درج شده در این وب سایت نمی باشد. اما قصد داریم در این مقاله به تفاوت هوش تجاری و علم داده بپردازیم .
با سان تا انتهای این مقاله همراه باشید.
علم داده چیست؟
علم داده اساسا رشته ای است که در آن اطلاعات و دانش با استفاده از روش ها، الگوریتم ها و فرآیندهای علمی مختلف از داده ها استخراج می شود.
این که به چه مقدار داده ها باید معنی دار و داده های معتبری باشند موضوع بسیار پیچیده و عمیقی است که نیازمند تحلیل خواسته هایی است که از علم داده انتظار می رود.
اما در مقابل هوش تجاری واژه عمومی تری است که با داده های یک سازمان سر و کار خواهد داشت. شما در هوش تجاری قرار است گزارشات ترکیبی را از داده ها بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد تهیه و اغلب به صورت گرافیکی به مدیران و افراد تصمیم گیر در سازمان نشان دهید.
این یعنی عملا شما در هوش تجاری بر مبنای شاخص ها عمل خواهید کرد نه الگوریتم های پیچیده ای که بر روی داده ها کار کنند.
مقایسه هوش تجاری و علم داده از نظر ابزاری
در این قسمت قصد داریم مهم ترین نکته یعنی مقایسه هوش تجاری و علم داده از نظر ابزار رو مورد بررسی قرار بدیم. پس با ما همراه باشید:
ابزارهایی که در علم داده مورد استفاده قرار می گیرند
علم داده مبتنی بر الگوریتم های مختلف می باشد. نوع داده ها و نتایج مورد نظر تعیین کننده الگوریتم هایی است که بر روی داده ها کار خواهند کرد.
در بسیاری از موارد شما داده هایی را در اختیار خواهید داشت که به صورت ساختار نیافته ذخیره شده و کار بر روی آنها علم و تجربه بالایی را نیاز خواهد داشت. در برخی مواقع داده های شما ممکن است در چند گروه مختلف قابل تقسیم باشند و بر اساس هر گروه شما قابلیت تگ گذاری را داشته باشید.
قطعا الگوریتم هایی که بر روی داده های تگ خورده کار می کنند و محاسبات مورد نیاز را انجام می دهند با الگوریتم هایی که بر روی داده های بدون تگ قرار است خروجی مطلوب را ایجاد کنند تفاوت خواهند داشت.
بر همین اساس شما با حجم های بسیار متفاوتی از پردازش روبرو خواهید شد که برای هر کدام نیازمند ابزاری مناسب خواهید بود.
ابزارهایی که در هوش تجاری مورد استفاده قرار می گیرند
در تفاوت هوش تجاری و علم داده طبیعتا خروجی هوش تجاری گزارشاتی است که باید دید واقعی را بر اساس شاخص ها برای مدیران و افراد تصمیم گیر ایجاد کند. برای کاربردی کردن هوش تجاری شما باید توانایی ایجاد انیار داده از داده هایی را دشته باشید که ابزارهای متفاوتی برای آن توصیه شده است.
قطعا در تشکیل انبار داده عملیات های مختلفی چون تمیز سازی داده، انتقال و بارگزاری آنها انجام خواهد شد که هر کدام ابزارهای مخصوص به خود را دارد که در مقالات گذشته به آن اشاره شده است.
طبیعتا در قسمت نمایش نیز شما باید از ابزارهای بصری سازی برای نمایش خروجی کار به صورت گرافیکی استفاده نمایید.
نیاز مشتریان
سازمان های بزرگ به دنبال تصمیم سازی هوشمند هستند. همانطور که قبلا هم گفته شد اینکه داده ها در سازمان ها چه وضعیتی را دارند و در آینده با توجه به نرخ رشد کنونی به کجا خواهند رسید، تعیین کننده نیاز سازمان است.
البته وجود هوش تجاری و استفاده از علم داده در یک سازمان به صورت همزمان هیج مشکلی را ایجاد نمی کند اما پیاده سازی هوش تجاری معمولا روال مشخص تری نسبت به استفاده از علم داده در یک سازمان دارد.
قطعا آینده همه سازمان ها به ویژه سازمان های بزرگ درگیر علم داده خواهد بود زیرا پیچیدگی مشکلات فراتر از آن است که انسان بدون کمک گرفتن از علم داده توانایی حل آنها را داشته باشد.
کلام آخر
در این مقاله به مقایسه هوش تجاری و علم داده پرداختیم.امیدواریم که این مقاله برای شما مثمرثمر و مفید واقع شده باشد. نظرات و پیشنهادات خودتان را می توانید در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.