بانک های مدرن چگونه از کلان داده استفاده می کنند؟
ژانویه 30, 2023تجربه مشتریان در بانکداری دیجیتال
فوریه 13, 2023تحول دیجیتال در امور مالی استفاده از فناوری های دیجیتال برای مدرن کردن خدمات مالی است. هدف از تغییرات دیجیتال و رفتن به بانکداری دیجیتال این است که خدمات مالی را کارآمدتر، موثرتر و در دسترس تر به مشتریان ارائه دهیم.
برای رسیدن به این هدف باید ساختاری مدرن برای مدیریت داده ها و پیاده سازی حکمرانی داده ها در بانک ایجاد نماییم تا دسترسی به داده ها و پردازش آنها در راستای ارائه خدمات در سریع ترین زمان ممکن و به صورت کاملا امن امکان پذیر باشد.
با سان تا انتهای این مقاله همراه باشید.
توسعه خدمات بر بستر وب و موبایل در تحول دیجیتال در امور مالی
تعاملات بر بستر وب و موبایل موجب افزایش سطح رضایتمندی در مشتریان شده است. نرم افزاری کردن خدمات بانکی داده های جدیدی را تولید می کند که تحلیل بر روی این داده ها نیازمند یک ساختار و معماری حرفه ای می باشد. در واقع مشتریان برای دریافت خدمات خود انتظار یک بازخورد سریع و نسبتا لحظه ای را از ساختار وب و به ویژه موبایل دارند که این موضوع نیازمند سرعت در پردازش و ذخیره سازی داده ها است.
هم اکنون در تمامی سیستم های بانکی بر روی معماری های مبتنی بر دریاچه داده سرمایه گذاری می گردد که بتوانند از سرعت و امنیت تعبیه شده در کلان داده استفاده بهینه را برده و بانک را به ابزار جدید و کاربردی نگهداری داده ها تجهیز کنند.
رقابتی اجتناب ناپذیر در حوزه تکنولوژی
بانک ها توسعه خود را در گرو فعالیت مشتریان خود می دانند. بنابراین حرکت به سمت تکنولوژی صرفا بر اساس ساختارهای نوین بانکی و بانکداری مدرن صورت نمی گیرد. بلکه امروز اگر مدیران یک بانک در زمان خود و بر اساس یک برنامه ریزی مشخص به سمت دیجیتالی شدن گام بر ندارند، گوی رقابت را از دست داده و ممکن است دچار ریزش مشتری گردند. دیجیتالی شدن برای بانک ها امروز از هر نگاهی یک امر ضروری است که بقاء و توسعه بانک به آن وابستگی بسیار زیادی خواهد داشت.
مانیتورینگ زیر ساخت نگهداری داده ها در تحول امور مالی
زیر ساختی که با معماری جدید و ویژگی های کلان داده برای نگهداری داده ها در بانک ها مورد استفاده قرار می گیرد باید به صورت لحظه ای مانیتور و شرایط رشد داده در آن مورد تحلیل قرار گیرد. در واقع زیر ساخت در نظر گرفته شده برای دریاچه داده ها در یک بانک یا هر موسسه مالی دیگر باید بر اساس رشد داده ها یه محدوده زمانی مشخص به عنوان مثال 5 یا 10 سال را پوشش دهد تا نیازی به تغییرات سخت افزاری در این مدت نداشته باشیم.
البته کلان داده این ویژگی را دارد که در صورت نیاز بدون توقف در تعاملات داده ای بتوان به آن سخت افزار و حافظه مورد نیاز را اضافه کرد اما به هر صورت در ابتدای کار و فاز شناخت شرایط بانک باید پیش بینی های لازم برای استقرار دریاچه داده لحاظ گردد. در نهایت ما باید ابزاری برای مانیتورینگ دریاچه داده در بانک ها داشته باشیم تا شرایط و گزارشات مورد نیاز را در اختیار مدیران بهره بردار قرار دهیم.
نتایج مطلوب بعد از دیجیتالی شدن موسسات مالی و بانک ها
نتایج مطلوب در حوزه بانکداری دیجیتال قطعا ما را به سمت تعاملات بدون کاغذ خواهد برد. تعاملات بدون کاغذ یعنی سرعت بالاتر در ارائه خدمات و این می تواند در هزینه های بانک نیز تاثیرات مثبتی داشته باشد. البته در کنار این موضوع اجرای فرآیندها به صورت اتوماتیک و گردش کار بر اساس داده های ایجاد شده از مزیت های دیگر دیجیتالی شدن خواهد بود.
حکمرانی داده را نیز فراموش نکنیم. بعد از دیجیتالی شدن بانک و ایجاد معماری جدید و تشکیل دریاچه داده، هم اکنون تمامی داده ها در اختیار بانک و مالک اصلی داده ها خود بانک خواهد بود. دسترسی داده ها نیازمند انتظار برای همکاری یا کمک هیچ پیمانکار نرم افزاری نیست و توسعه نرم افزارها و اپ های جدید موبایل بر اساس دسترسی به داده های دریاچه داده خواهد بود.
کلام آخر
در این مقاله به تحول دیجیتال در امور مالی پرداختیم و ابعاد آت را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم که این مقاله نیز برای شما مفید واقع شده باشد. حتما نظرات خودتان را با ما درمیان بگذارید.