Pandas چیست؟ قابلیت های پانداس و روش نصب آن
ژانویه 23, 2023تحول دیجیتال در امور مالی چیست؟
فوریه 6, 2023این روزها صحبت های زیادی را در مورد کلان داده می شنویم خصوصا کلان داده در بانک های مدرن؛ در دنیای دیجیتال و مدرن امروزی که سعی شده است بسیاری از خدمات از طریق تلفن های همراه صورت گیرد، نرخ رشد داده ها سرعت بسیاری بالایی را گرفته و در همین راستا باید محلی را برای دخیره سازی و مدیریت داده ها در اختیار سازمان ها قرار گیرد.
بانک ها در این شرایط از جمله کسب و کارهایی هستند که نیاز مدیریت کلان داده در آنها اهمیت بسیار ویژه ای را به خود اختصاص داده است. بیایید با نگاهی دقیق تر موضوع کلان داده را در سیستم بانکداری بررسی کرده و موارد مهمی از جمله مدیریت اطلاعات مشتریان را مورد تحلیل قرار دهیم.
با سان تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.
مدیریت داده ها در گذشته و زمان حال
مشتریان یک بانک، چه در قالب شخصیت های حقیقی و چه تشکل های حقوقی همگی به دنبال مدیریت امور بانکی خود در کمترین زمان ممکن و به ساده ترین شکل می باشند. اگر نگاهی به زمان گذشته و سیستم بانکداری داشته باشیم به خوبی متوجه می شویم که تقریبا تمامی امور باید با مراجعه به شعب و گاها اختصاص ساعت ها زمان انجام می پذیرفت.
در نهایت آنچه که در اختیار شما قرار می گرفت رسید فیزیکی مربوط به خدمات بانکی مورد تقاضای شما بود.
گذشته از اینکه در این شرایط چه داده هایی در سیستم ذخیره سازی بانک ثبت می شدند، به دلیل محدودیت در منابع انسانی بانک شما در کنار تمامی افرادی که قصد پرداخت اقساط یا فیش های آب، برق یا گاز را داشتند باید در صفی قرار می گرفتید تا بتوانید انتقال وجهی را انجام دهید.
اما در حال حاضر بسیاری از این امور تبدیل به شعبه ای دیجیتال بر روی کامپیوترها یا تلفن های شخصی ما قرار گرفته و بدون نیاز به وقت قبلی برای شما قابل انجام است. فاصله امروز ما تا بسیاری از خدمات بانکی تنها چند کلیک بر روی نرم افزارهای کاربردی شده است.
داده های تولید شده در شرایط فعلی
قرار گرفتن در این شرایط و طراحی اپ های کاربردی و ارائه آن توسط بانک به مشتریان موجب تعامل بیشتر و قطعا تولید داده های متنوع از طرف مشتریان می باشد که باید در بانک مدیریت و از آنها برای تصمیمات بهتر استفاده شود.
باید به این نکته توجه کنیم که مدیریت بانک ها با هدف توسعه کسب و کار خود به دنبال افزایش سرمایه و موجودی بانک هستند و این موضوع یعنی حفظ مشتریان و جذب مشتریان جدید که هر دو مورد باید اندازه گیری شود.
برای اندازه گیری فاکتورهای مورد نظر در رابطه با مشتریان باید داده های آنها تحلیل و مدیریت بر اساس کار بر روی داده ها تصمیمات استراتژیک خود را لحاظ نماید. اینجاست که اهمیت کلان داده مشخص و ضرورت تشکیل آن در بانک احساس خواهد شد.
در واقع روش های متفاوت پردازش و ذخیره سازی داده ها در ساختار و معماری کلان داده این قابلیت را برای بانک ایجاد خواهد کرد تا با سرعت بهینه به مشتریان خود خدمات مورد نظر را ارائه دهد.
خدمات جدید مبتنی بر کلان داده در بانک های مدرن
امروز اپ های متنوعی برای جذب مشتریان از سمت بانک ها ارائه و هزینه های قابل توجهی نیز برای معرفی آنها صرف می گردد. در واقع بخشی از خدمات این اپ ها را می توانید وابسته به هوش مصنوعی بدانید. شما بر اساس داده هایی که در طول زمان به بانک از خود ارائه داده اید امروز می توانید از ربات های تعبیه شده در حوزه های مختلف مالی مشاوره بگیرید.
اپ های بانکی در رابطه ا اقساط، سر رسید چک ها و بسیاری از موارد دیگر بدون اتلاف وقت و هزینه برای شما پیغام های یادآوری را ارسال می کنند و بر همین اساس رفتارسنجی مشتریان می تواند در بانک ثبت و بر اساس آن امتیازدهی مناسب صورت گیرد.
توسعه معماری مناسب کلان داده در بانک های مدرن
با توجه به موارد فوق شما در سیستم بانکداری نمی توانید نسبت به داده ها بی اهمیت باشید. هر چقدر مقدار داده های تجمیع شده در فرآیند تحلیلی مناسب قرار گیرد، بانک در کسب و کار خود موفق تر خواهد بود.
مشتریان تمایل دارند به سمت بانکی مهاجرت کنند که در کنار سود بیشتر، خدمات بهتری را نیز ارائه نمایند. این خدمات بهتر در سایه یک معماری اصولی از کلان داده ها پیش خواهد رفت که قطعا مراتب حکمرانی داده را نیز رعایت کرده باشد.