مقایسه هوش تجاری و سامانه مدیریت عملکرد سازمانی
مارس 20, 2023روش های یادگیری ماشین در سیستم های پشتیبانی از تصمیم
آوریل 3, 2023مدیران به دنبال هوشمند سازی سازمان های خود و افزایش سطح بلوغ آن در راستای رشد و توسعه هستند. به همین دلیل مباحث استفاده از هوش تجاری و سیستم های پشتیبانی از تصمیم، هوشمند سازی، داشبوردهای مدیریتی، CPM و سامانه های مرتبط با این دسته امروز ترند و مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.
حتی در برخی از موارد بسیاری از این سیستم ها به دلیل عدم استقرار مناسب یا عدم آگاهی و بلوغ سازمانی، نتایج مطلوب مورد انتظار را به همراه نخواهند داشت. به هر حال در این نوشتار مقایسه سیستم های پشتیبانی از تصمیم و هوش تجاری را انجام خواهیم داد.
با سان تا انتهای این مقاله همراه باشید.
سیستم های پشتیبانی از تصمیم ( DSS )
سیستم پشتیبانی از تصمیم در یک تعریف کلی به مجموعه نرم افزارهایی گفته می شود که برای بهبود توانایی تصمیم گیری یک شرکت استفاده می شود. این نرم افزارها حجم زیادی از داده ها را تجزیه و تحلیل می کنند و بهترین گزینه های ممکن را به سازمان پیشنهاد می دهند.
همینجا لازم به ذکر این موضوع است که این دسته از سیستم ها صرفا پیشنهاد دهنده هستند و ممکن است بسیاری از تصمیمات گرفته شده در آنها نیاز به بهینه سازی الگوریتم داشته باشد.
اطلاعاتی که سیستم های پشتیبانی از تصمیم به ما می دهند فراتر از سیستم های گزارش دهی است. در واقع شما در سیستم های پشتیبانی از تصمیم، با یک مورد پیشنهادی بر اساس تحلیل و دلایل منتج شده از داده ها روبرو هستید و این در حالی است که سیستم های گزارش گیری شرایط سازمان را برای شما نمایش می دهند تا شما بر اساس واقعیات مشاهده شده تصمیم گیری نمایید.
چه اطلاعاتی در سیستم های پشتیبانی از تصمیم جمع آوری می گردند؟
اطلاعاتی که معمولا در یک برنامه پشتیبانی از تصمیم مثلا در کورد فروش یک سازمان جمع آوری می شود شامل:
- ارقام فروش مقایسه ای در بازه های زمانی هفته ای، ماهانه و یا هر بازه متناسب با شرکت و سازمان شما
- ارقام درآمد پیش بینی شده بر اساس مفروضات فروش
- پیامد های تصمیماتی که در راستای فروش اخذ می شود
همانطور که مشاهده می کنید نوع اطلاعاتی که در یک سامانه پشتیبانی از تصمیم جمع آوری می شود بر اساس تصمیم گیری برای کار بر روی یک محصول است. حتی در برخی از موارد این داده ها می تواند موارد فروش این محصول و سود حاصله از آن با محصولات دیگر باشد.
البته در واقعیت شما باید برای اخذ یک تصمیم درست اطلاعات خود را تکمیل تر نمایید.
یعنی به طور واضح هنگامی که سامانه های مبتنی بر هوش مصنوعی اقدام به پیشنهاد یک تصمیم می کنند، اطلاعاتی فراتر از موارد بیان شده را مورد تحلیل خود قرار می دهند که بسیاری از این اطلاعات فراتر از سامانه های داخلی آن سازمان تولید شده اما با محصول مورد بحث ارتباط دارند.
مقایسه و تفاوت های هوش تجاری و سیستم های پشتیبانی از تصمیم
با توحه به نکات گفته شده و مقالاتی که قبلا در رابطه با موضوع هوش تجاری نشر داده شده است، باید به این موضوع توجه کنیم که فرآیند هوش تجاری یک راه حل نرم افزاری است که از ابتدا در قالب یک سامانه شناخته نمی شود.
البته مراحل مختلفی را برای تشکیل انبار داده در این رابطه یاد گرفته ایم که به طور واقعی ساخت انبار داده و مراحل ETL برای یکپارچه سازی داده ها از منابع مختلف اصلا موضوع بحث در سیستم های پشتیبانی از تصمیم نیست.
در نهایت هر چند که بحث سیستم های پشتیبانی از تصمیم به سال ها قبل از ترویج استفاده از هوش تجاری در سازمان ها بر می گردد اما هوش تجاری به شما تصمیمی را پیشنهاد نمی دهد.
بسیاری از سازمان ها مدعی هستند که بلوغ رسیدن به سیستم های پشتیبانی از تصمیم بعد از استقرار هوش تجاری است که البته گارتنر نیز به این موضوع اشاره ای داشته است و باید این واقعیت را تا حدی پذیرفت.
اما اینکه در بسیاری از موارد برداشت سلیقه ای از این مفاهیم می شود نیز امری است متداول که باید نسبت به هر سازمان، داده های آن و نتایج به دست آمده به صورت مجزا بحث و تبادل نظر کرد.
کلام آخر
در این مقاله به تفاوت هوش تجاری و سیستم پشتیبانی از تصمیم پرداختیم. امیدوارم این مقاله برا شما مفید واقع شده باشد. حتما نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.