سامانه های cpm در صنعت بانکداری
مارس 13, 2023تفاوت هوش تجاری و سیستم های پشتیبانی از تصمیم
مارس 27, 2023با نام هوش تجاری آشنا و مطالب متنوعی را در این زمینه ممکن است مطالعه کرده باشید که در سایت شرکت سان نیز به صورت مفصل به موضوع هوش تجاری پرداخته شده است. اما ارتباط و مقایسه هوش تجاری و سامانه مدیریت عملکرد سازمانی با مبحثی که این روزها سازمان ها به آن اهمیت ویژه ای داده اند و آن مدیریت عملکرد سازمان است چیست؟
آیا بین این دو مفهوم ارتباطی وجود دارد؟ بهتر است برای درک بهتر موضوع بعد از مروری بر مفهوم هوش تجاری به مقایسه این دو بپردازیم.
با ما همراه باشید.
هوش تجاری چیست؟
هوش تجاری دارای تعاریف و تعابیر مختلفی است که به طور کلی تهیه گزارش بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد یک سازمان و به کارگیری آن از اطلاعات تجمیع شده برای تصمیم گیری بهتر ( بر اساس واقعیات سازمان ) می تواند یکی از آن تعابیر باشد.
ما برای رسیدن به سازمانی هوشمند باید در ابتدا تحلیل درستی بر روی داده ها داشته باشیم که پایه این موضوع می تواند استفاده از هوش تجاری باشد. به کارگیری درست و دقیق هوش تجاری می تواند گامی درست در راستای بلوغ سازمانی و هوشمند سازی باشد.
ویژگی ها و ماژول هایی که برای هوش تجاری می توان تصور نمود شامل: یکپارچه سازی داده ها، تجسم داده های تعاملی، گزارش سازمانی، تجزیه و تحلیل داده ها، داشبوردها، بخشی از تجزیه و تحلیل های پیش بینی کننده، OLAP، خدمات تصمیم گیری و موارد دیگر. اما کمی به موضوع مدیریت عملکرد سازمانی بپردازیم.
مدیریت عملکرد سازمان چیست؟
مدیریت عملکرد یک سازمان یا شرکت که در برخی از نوشتارها آن را به عنوان مدیریت عملکرد تجاری نیز گفته و شناخته شده است به مدیریت فرآیندهای کسب و کار بر اساس بینش های هوش تجاری کمک می کند.
همانطور که گارتنر می گوید CPM یک اصطلاح کلی است که روش ها، معیارها، فرآیندها و سیستم های مورد استفاده برای نظارت و مدیریت عملکرد تجاری یک شرکت را توصیف می کند.
اما سوالی که پیش می آید این است که عملکرد یک کسب و کار چگونه است؟ چه حوزه هایی از کسب و کار نیاز به تمرکز بیشتری دارد؟ در واقع سامانه مدیریت عملکرد سازمان از جایی شروع می شود که هوش تجاری نسبت به داده های تجمیع شده کار خود را انجام داده و نیاز به داده هایی دارد که در سازمان تولید می شوند اما سامانه ای برای مشخص شدن صاحبان فرم و داده برای آنها وجود ندارد.
فرآیندهای CPM
- طراحی مدل کسب و کار یا شناسایی مدل کسب و کار
- بودجه ریزی، برنامه ریزی و پیش بینی
- تجمیع مالی و بسته شدن دفاتر مالی در دوره های مختلف
- تجزیه و تحلیل طرح کسب و کار و مقایسه آن با استراتژی های سال های گذشته برای همه بخش ها
- اصلاح طرح کسب و کار بر اساس
برجسته ترین دیدگاه در موضوع CPM
قسمت مالی در مباحث هوش تجاری همواره مهم ترین داده ها یک سازمان را در بر می گیرد. به همین دلیل در موضوع سامانه مدیریت عملکرد سازمان نیز، برجسته ترین ماژول، ماژول مالی مالی است.
این قسمت شامل تجزیه و تحلیل مالی، گزارش گیری و مجموعه اقداماتی است که در راستای تمرکز بر حفظ مشتری، درآمد فروش، حاشیه سود خالص، مدیریت نیروی انسانی از نقظه نظر مالی و دیگر موارد می شود.
تفاوت هوش تجاری و سامانه مدیریت عملکرد سازمانی از دید جایگاه سازمانی
از آنجایی که هوش تجاری بر اساس تجمیع داده ها در قالب انبار داده شکل می گیرد، کاربران مختلفی در سازمان از قسمت های بازاریابی و فروش، تولید، مدیران میانی در تمامی قسمت ها و منابع انسانی می توانند بهره برداران آن باشند.
در صورتی که سامانه مدیریت عملکرد سازمان تامین کننده بخشی از داده ها برای هوش تجاری است که بیشتر کاربران بخش های مالی می بایست داده هایی را در آن وارد کنند.
بنابراین ما در موضوع CPM قبل از هر تحلیلی از داده ها باید وارد کننده مجموعه ای از داده ها باشیم که فاقد سامانه اما وجود آنها در سیستم های تصمیم گیری ضروری است.
کلام آخر
در این مقاله به مقایسه هوش تجاری و سامانه مدیریت عملکرد سازمانی پرداختیم امیدواریم که این مقاله برای شما مورد توجه قرار گرفته باشد. نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.