ODS چیست؟
سپتامبر 14, 20225 روش که در آن شرکت های بیمه از هوش تجاری سود می برند!
اکتبر 3, 2022در راستای آن که هوش تجاری چیست میتوان گفت هوش تجاری یا هوش کسب و کار که در اصطلاح به BI نیز معروف است، به تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها میپردازد و از این طریق، امکان آنالیز دقیق از وضعیت فعلی و یا گذشته سازمان شما را فراهم میکند.
در واقع BI، با استفاده از تکنولوژی و نرمافزارهای گوناگون، دادههایی که فراخوانده است را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد و به این ترتیب براساس روند حرکتی دادهها در گذشته، یک پیشبینی از آنچه که قرار است رخ دهد را ارایه مینماید.
تا انتهای بلاگ هوش تجاری چیست با سان همراه باشید.
هوش تجاری چیست؟
یک فرآیند فناوری محور است که با بهرهگیری از ابزارها، نرمافزارها و الگوریتمهای پیشرفته، حجم زیادی از دادهها که در رابطه با عملکرد بخشهای مختلف شرکت، خرید و فروشها، کاربران یا مشتریها و دیگر عوامل تأثیرگذار بر روند کار شرکت است را از منابع داخلی و یا خارجی گردآوری میکند.
سپس این دادهها در تحلیل، توسعه و ساخت گزارش و داشبوردها استفاده میشوند. در نهایت ارایه تحلیلهای بصری و جامع به مدیران ارشد و نیروهای عملیاتی کمک میکند تا بتوانند تصمیمگیری دقیق و درستی برای سازمان خود اتخاذ کنند.
توصیف مایکل فورمن گرمن از هوش تجاری چیست؟
اگر فکر میکنید که برای شناخت هوش تجاری با حجم زیادی کلمه مواجه شدید، پیشنهاد من به شما مراجعه به توصیف “مایکل فورمن گرمن” است. براساس دیدگاه گرمن، BI به صورت زیر تعریف میشود:
“هوش تجاری به شما نمیگوید چه باید بکنید، بلکه به شما میگوید یک کسب و کار قبلأ چگونه بوده است و در حال حاضر چگونه است.”
بنابراین هوش تجاری را به عنوان ابزاری هوشمند برای اتخاذ استراتژیهای قوی، بهبود در تصمیمگیری، کسب فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری و هدایت در مدیریت صحیح کسب و کار خود در نظر بگیرید.
آیا استفاده از هوش تجاری در صنعت و کسب و کار یک ضرورت است؟
استفاده از BI برای شما و صنعتتان اجتنابناپذیر است، اگر در پی دستیابی به موارد زیر هستید:
- بهبود در تصمیمگیری و شتابدهی به روند آن
- بهینهسازی در فرآیندهای داخلی سازمان و یا کسب و کارتان
- شناسایی راههای درآمدزایی جدید
مجموعه موارد بالا، شما را به حرفهای بودن نزدیکتر میکند و این شانس را در اختیارتان قرار میدهد که نسبت به رقبا، مزیت رقابتی ویژهای کسب نمایید.
احتمالأ یکی از سؤالهای اساسی شما این است که هوش تجاری چگونه میتواند به یک آنالیز دقیق دست یابد. بنابراین با ما همراه باشید تا به طور مفصل شما را با این محصول بینظیر و کاربردهایش آشنا کنیم.
آشنایی با معماری هوش تجاری
برای پیادهسازی هوش تجاری، باید 5 مرحله زیر را طی نمود:
- جمعآوری منابع اطلاعاتی
- استخراج، تبدیل و بارگذاری (ETL)
- تشکیل انباره داده (DW)
- مدلسازی دادهها
- نمایش اطلاعات
- جمعآوری منابع اطلاعاتی:
در اولین قدم، دادههای مدنظرتان از منابع اطلاعاتی مختلف و در قالبهای گوناگون، شناسایی و فراخوانی میشوند.
- استخراج، تبدیل و بارگذاری (ETL):
در دومین قدم، دادههای جمعآوری شده، استخراج میشود (Extract). سپس تبدیل به دادههای قابل استفاده در سیستم شده و دادههای نامعتبر از مجموعه حذف میگردند ( Transform). در نهایت، دادههای تمیز شده در انباره داده گردآوری و بارگذاری میشود (Loud).
- تشکیل انباره داده (DW):
در سومین قدم، دادههای مد نظر جمعآوری میشود و به این ترتیب، به مجموعه یکپارچه از اطلاعات دست خواهیم یافت. طراحی انباره داده بسیار مهم است چرا که باید به گونهای باشد که انواع مختلف اطلاعات در آن تجمیع شود.
- نمایش اطلاعات:
آخرین قدم در فرآیند هوش تجاری، ارایه اطلاعات جمعآوری شده در قالب داشبوردهای مدیریتی است که به صورت نمودارهای گرافیکی، گزارشات تصویری، متنی و … نمایش داده میشود.
سازمانها با استفاده از این اطلاعات میتوانند نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص دهند. همچنین، به برآورد دقیقی از درآمد، هزینه، فروش، نقطه سربهسر و … خواهند رسید.
ابزارهای هوش تجاری
فناوری هوش تجاری شامل نرمافزارهایی است که برای طراحی نمودار و اینفوگرافیکها و ابزارهای لازم به جهت ساخت داشبوردهای هوش تجاری و کارتهای امتیاز کارایی (Performance Scorecards) استفاده میشوند.
این ابزارها، دادهها را روی سنجههای کسبوکار و سایر شاخصهای کلیدی کارایی برای درک بهتر، بصریسازی میکنند.
دادههای هوش تجاری معمولأ در انبارهای داده ذخیره میشوند.
سیستم هادوپ (Hadoop) به طور فزایندهای در معماری هوش تجاری به عنوان مخزن یا لندینگ هوش تجاری و دادههای تحلیل به ویژه دادههای ساختار نیافته، فایلهای لاگها (Log Files)، دادهی حسگرها و دیگر انواع کلانداده مورد استفاده قرار میگیرد.
پیش از استفاده از دادههای خام، این دادهها باید با استفاده از ابزارهای یکپارچهسازی دادهها و data quality، از منابع گوناگون دیگر گردآوری، یکپارچهسازی و پاکسازی شوند تا از این موضوع که کاربران دادههای صحیح و سازگاری را استفاده میکنند اطمینان حاصل شود.
مزایای پیادهسازی هوش تجاری در سازمان و یا کسب و کارتان
پیادهسازی BI در سازمانها و شرکتهای مختلف به آنها کمک میکند تا به موارد زیر دست یابند:
1- هزینههای اضافی را تا حد امکان کاهش دهند.
2- روند قیمتگذاری را تصحیح کنند و از این طریق، از رقبایشان فاصله بگیرند و به فروش بیشتری دست یابند.
3- بهرهوری در سازمان و یا کسبوکار را افزایش دهند.
4- نقاط ضعف و قدرت مجموعه تحت نظارتشان را شناسایی کنند.
5- گزارشهای کاربردی برای تصمیمگیریهای لازم را در سریعترین زمان ممکن در اختیارتان قرار میدهد.
6- به مدیران کمک میکند تا در رابطه با موضوعی خاص، فوری تصمیمگیری کنند.
7- پیشبینی از وضعیت آینده بازار را ارایه میدهد.
8- رضایت مشتریان را افزایش میدهد.
چه کسانی از هوش تجاری استفاده میکنند؟
گروههای استفادهکننده از BI را میتوان به 4 بخش زیر تقسیم کرد:
1- مدیران ارشد سازمانها و شرکتها:
مدیر عامل و مدیران ارشد اجرایی در هر سازمان با استفاده از ارتقا بهرهوری عملیاتی که از پیادهسازی BI محقق میشود؛ یکی از گروههایی هستند که میتوانند از هوش کسبوکار بهره ببرند.
2- تحلیلگران حرفهای داده:
تحلیلگران داده، معمولأ آماردانهایی هستند که یکی از وظیفههای اصلی آنها، کنکاش در دادههاست. این گروه با کمک BI میتوانند به بینش جدیدی در معادلات دست یابند و از این طریق، توانایی توسعه استراتژیهای تجاری برای این گروه فراهم میشود.
3- کاربران IT:
همانطور که از اسم این گروه نیز انتظار میرود، میتوان بیان کرد که کاربران IT همواره نقش مهم و حیاتی در حفظ زیرساختهای BI دارد.
4- کاربران تجاری:
کاربران تجاری که از هوش تجاری استفاده میکنند را میتوان به دو گروه زیر تقسیم کرد:
1- کاربران تصادفی
2- کاربران قدرت
هر دو گروه کاربران تجاری از هوش تجاری استفاده میکنند اما با این تفاوت که کاربران تصادفی، تنها از داشبوردهای مدیریتی که به واسطه BI استخراج شدهاند، استفاده میکنند. این در حالی است که کاربران قدرت، توانایی کار با مجموعه دادههای پیچیده را دارند.
اگر شما جز یکی از 4 گروه بالا هستید و تصمیم دارید یک قدم از رقبایتان جلوتر باشید، با متخصصان ما در شرکت سان تماس بگیرید تا شما را به اهدافتان نزدیکتر نمایند.
هدف ما در این مقاله ارایه صریح و جامع در خصوص مفهوم BI است. امیدواریم که مطالب مورد پسند شما عزیزان واقع شود.
منبع: فرادرس
دلسا پزشکپور
کارشناس توسعه بازار
نوشته شده در دی ماه 1399