داده محوری (Data driven) چیست؟
نوامبر 30, 2022مزایای power bi چیست؟ چرا باید از power bi استفاده نماییم؟
دسامبر 7, 2022ما در این مقاله قصد داریم به تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری بپردازیم.
با سان تا انتهای این مقاله همراه باشید.
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی مجموعه ای از الگوریتم هایی است که با توجه به توان پردازشی سخت افزاری سعی دارد حل مسایل و تصمیم گیری ها را بر اساس مدل ذهن انسان شبیه سازی کند و بتواند خود را در این موضوع بهینه سازد.
امروزه دانشمندان حوزه داده در تلاش هستند تا تشخیص گفتار به متن، تغییرات بر روی تصویر به کمک پردازش و محاسبه تغییرات در لحظه، ترجمه بین زبان های مختلف با کمترین خطای ممکن، تحلیل بر روی نقشه های برداشت شده و موارد مشابه را به کمک هوش مصنوعی و بدون نیاز به ذهن انسان انجام دهند.
با عملیاتی شدن هوش مصنوعی در بسیاری از ساختارهای صنعتی و امنیتی علاوه بر مدیریت ریسک، منابع سازمان ها نیز تا حد قابل قبولی محافظت شده اند.
تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری
برای تعیین این موضوع و اینکه در چه مواردی ممکن است هوش تجاری و هوش مصنوعی با یکدیگر تفاوت داشته باشند باید نکات مختلفی چون تهیه گزارشات ترکیبی، استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد، سیستم های پشتیبانی از تصمیم و پیش بینی چالش های سازمانی را بررسی کنیم.
ما هوش تجاری را پایه ای بر مباحث هوش مصنوعی می دانیم. در واقع بر اساس بلوغ سازمانی و برای دسترسی به تمامی داده های مرتبط با سازمان باید شاخص های کلیدی عملکرد و گزارشات مورد نیاز بر اساس آن شاخص ها شناسایی و ساخته شود.
این موضوع بعد از فاز شناخت و تحلیل منجر به تشکیل انبار داده خوهد شد. در نهایت شما گزارشات قابل ساخت بر روی داده های انبار داده را در داشبوردهای مدیریتی بر اساس سطح دسترسی مشاهده خواهید کرد.
تا این مرحله هیچ تحلیلی بر روی داده ها صورت نگرفته است و صرفا شما گزارشاتی را به صورت بصری مشاهده می کنید که در تصمیم گیری ها از آنها کمک خواهید گرفت.
هوش مصنوعی در مرحله ای شکل می گیرد که شما بلوغ سازمانی خود را بر اساس گزارشات و شاخص های کلیدی عملکرد کامل کرده اید و سازمان نیاز به سیستم های پشتیبانی از تصمیم دارد.
به عنوان مثال بسیاری از سازمان های بزرگ به شدت درگیر مدیریت ریسک هستند. سازمان های مالی، بانک ها و بیمه ها بدون شک نیازمند استفاده از هوش مصنوعی بر روی داده های خود هستند و با بهره گیری از الگوریتم های بهینه شده در علم هوش مصنوعی می توانند مواردی چون پولشویی، ریزش مشتریان، کشف تقلب و تخلف را پیش بینی و در موارد مهم از آنها جلوگیری به عمل آورند.
ادغام هوش تجاری و هوش مصنوعی
مدیریت هوشمند در سازمان ها با توجه به شرایط بسیار رقابتی سعی می کنند از هر دو موضوع هوش تجاری و هوش مصنوعی توام با هم و به صورت ادغام شده بهره ببرند.
هوش مصنوعی که طبیعتا از الگوریتم های برنامه نویسی شده استفاده می کند نتایجی را در سازمان شما ایجاد خواهد کرد.
هنگامی که شما این نتایج را بلافاصله بر روی داشبوردهای مدیریتی خود که حاصل هوش تجاری هستند مشاهده می کنید، می توانید به کمک دانشمندان داده و خبرگان این حوزه الگوریتم های هوش مصنوعی خود را بهینه کنید.
بنابراین الگوریتم های بهینه شده به دنبال حل چالش های جدید خواهند رفت.
کلام آخر
در این مقاله به تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری پرداختیم و ابعاد آن را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و قابل درک قرار گرفته باشد.
حتما نظراتتان را با ما در میون بگذارید.