Master Data Management زیر ساختی برای هوش تجاری
جولای 10, 2023مدیریت کسب و کار با استفاده از داده های بزرگ
جولای 25, 2023
بودجه بندی بخش حیاتی مدیریت مالی برای سازمانها از هر اندازهای است. این فرایند شامل برنامهریزی، تخصیص و کنترل منابع مالی برای دستیابی به اهداف سازمان است. بودجه بندی در CPM به صورت موثر، میتواند به سازمانها کمک کند تا منابع مالی خود را بهینه کنند و تصمیمات آگاهانهتری بگیرند.
در سالهای اخیر، استفاده از ابزارهای نرمافزاری برای بودجهبندی به دلیل توانایی آنها در بهینهسازی و اتوماسیون فرایند بودجهبندی، رواج یافته است. بطور کلی دو نوع نرمافزار برای بودجهبندی توسط شرکت ها استفاده میشود: نرمافزار CPM (مدیریت عملکرد سازمانی) و دیگر نرمافزارهای عمومی.
با سان تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به این موضوع با اهمیت بپردازیم.
نرمافزار CPM برای بودجه بندی و مدیریت مالی
نرمافزار CPM یا همان EPM (مدیریت عملکرد سازمانی) به طور خاص برای پشتیبانی از نیازهای بودجه بندی و برنامهریزی سازمانها طراحی شده است.
این نرمافزار مجموعه جامعی از ویژگیها و قابلیتهایی را فراهم میکند که به نیازهای خاص فرایند بودجهبندی پاسخ میدهد. این ویژگیها شامل جمعآوری دادهها، ادغام دادهها، پیشبینی، تحلیل سناریو، گزارشدهی و نظارت بر عملکرد میشوند.
نرمافزار CPM قابلیتهای پیشرفتهای مانند برنامهریزی براساس پیشرانها، پیشبینیهای پیوسته، تجزیه و تحلیل what-if و ادغام با سایر سیستمهای مالی میشوند.
نرمافزارهای عمومی برای بودجه بندی
از سوی دیگر، ابزارهای نرمافزاری عمومی مانند صفحه گسترده یا نرمافزارهای حسابداری نیز میتوانند برای بودجهبندی استفاده شوند. صفحات گسترده مانند Microsoft Excel به دلیل انعطافپذیری و آشنایی گستردهای که کاربران با آن دارند، به طور گستردهای استفاده میشوند.
آنها به کاربران اجازه میدهند تا الگوهای بودجهای سفارشی شده را ایجاد کرده و به راحتی محاسبات را انجام دهند. همچنین بستههای نرمافزاری حسابداری نیز از ماژولهای بودجهبندی پشتیبانی میکنند که با قابلیتهای حسابداری اصلی آنها ادغام میشوند.
مزایای نرمافزار CPM برای بودجه بندی
هنگام مقایسه نرمافزار CPM با دیگر ابزارهای نرمافزاری عمومی برای بودجهبندی، چندین مزیت کلیدی وجود دارد که نرمافزار CPM ارائه میدهد:
قابلیتهای ویژه بودجهبندی و برنامهریزی
نرمافزار CPM به طور خاص برای رفع نیازهای منحصر به فرد فرایند بودجهبندی و برنامهریزی طراحی شده است. این نرمافزار مجموعه جامعی از قابلیتها و ویژگیهایی را فراهم میکند که برای پشتیبانی از این فرایند به طور موثر طراحی شدهاند.
این ویژگیها شامل قالبهای از پیش آماده، گردش کار، قوانین اعتبارسنجی دادهها و بررسی هرگونه تغییرات داده ها در طول فرایند بودجهبندی است که دقت و پایداری در فرایند بودجهبندی را تضمین میکنند.
قابلیتهای ادغام با بودجه بندی در CPM
نرمافزار CPM ادغام تمام و کمال با سایر سیستمهای مالی مانند سیستم ERP (برنامهریزی منابع سازمانی) یا CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) را به شما ارائه میدهد. این امکان سازمانها را قادر میسازد تا از منابع دادهای موجود استفاده کرده و فرایند جمعآوری و ادغام دادهها را به صورت اتوماتیک انجام دهند.
ادغام همچنین به بروزرسانیهای بلادرنگ و همگامسازی دادههای مالی کمک میکند و تضمین میکند که بودجهها همیشه بهروز باشند.
تحلیل های پیشرفته
نرمافزار CPM قابلیتهای تحلیلی پیشرفتهای را فراهم میکند که فراتر از قابلیتهای اصلی بودجهبندی میرود. این قابلیتها به سازمانها اجازه میدهد تا تحلیل سناریو، تحلیل حساسیت و شبیهسازیهای what-if را برای ارزیابی تأثیر متغیرهای مختلف بر بودجه انجام دهند.
این موضوع کمک میکند تا مدیران ارشد شرکتها، تصمیمات آگاهانهتری گرفته و ریسکها یا فرصتهای پتانسیل را شناسایی کنند.
مزایای دیگر نرمافزار CPM
علاوه بر مزایا فوق الذکر، نرمافزار CPM مزایایی مانند بهبود همکاری حول داده ها و اطلاعات در طول سازمان، مدیریت مرکزی دادهها، قابلیتهای گزارشدهی بهبود یافته را بصورت مقیاس پذیر برای تأمین نیازهای سازمانهای در حال رشد ارائه میدهد.
با ارائه یک پلتفرم مرکزی برای بودجهبندی و مدیریت مالی، نرمافزار CPM میتواند به سازمانها در بهبود عملکرد مالی کلی و دستیابی به اهداف استراتژیک خود کمک کند.
کلام آخر
بودجهبندی بخش حیاتی مدیریت مالی سازمانها از هر اندازهای است. استفاده از ابزارهای نرمافزاری برای بودجهبندی به دلیل توانایی آنها در بهینهسازی و اتوماسیون فرایند بودجهبندی، رواج یافته است.
نرمافزار CPM در مقایسه با دیگر ابزارهای نرمافزاری عمومی برای بودجهبندی، شامل قابلیتهای تخصصی بودجهبندی و برنامهریزی، قابلیتهای ادغام با سایر سیستمهای عملیاتی و نیز تجزیه و تحلیلهای پیشرفته، می باشد. با بهرهگیری از این مزایا، سازمانها میتوانند عملکرد مالی خود را بهبود بخشیده و به اهداف استراتژیک خود دست یابند.
در این مقاله به موضوع بودجه بندی در CPM پرداختیم امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. منتظر شنید نظرات شما هستیم.
منابع:
- گارتنر – www.gartner.com
- مطالعات فورستر – www.forrester.com
- مجله هاروارد بیزینس ریویو – hbr.org