هوش تجاری مکانی (Geo BI)

با توجه به اهمیت داده های مکانی و موقعیت افراد و تجهیزات، در صنایع مختلف، بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها می‌بایست بر اساس داده‌ها و تحلیل‌های مکانی صورت گیرد. برای استقرار هوش تجاری مکانی حتما باید داده های مبتنی بر موقعیت مکانی در بانک اطلاعاتی و در نهایت انبار داده ها ذخیره گردد. لذا بیشتر سازمان‌ها جهت برنامه‌ریزی بهتر از طریق پردازش داده‌ها، نیازمند سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) می‌باشند.

مدیران با بهره گیری از هوش تجاری مکانی و استفاده از داشبوردهای مدیریتی متصل به داده های مکانی اطلاعات مهمی چون پیمایش وسایل نقلیه و افراد و مدیریت مواردی چون مصرف سوخت و انرژی و در نهایت افزایش بهره وری سازمان را انجام می دهند.

فضا، یک بعد کلیدی در تحلیل‌های مورد نیاز مدیران می‌باشد لیکن به دلیل عدم داشتن سامانه‌ هوش تجاری (BI) و سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) به صورت توأمان، این مزیت را از دست می‌دهند.

 

هوش تجاری مکانی

Geo + BI = Geo BI

هوش تجاری یا همان بهره گیری از داشبوردهای مدیریتی (BI)، به فرآیند تبدیل داده‌های خام به اطلاعات تجاری و مدیریتی گفته می‌شود که به مدیران سازمان کمک می‌کند تا تصمیمات خود را سریع‌تر و بهتر اتخاذ کنند و بر اساس اطلاعات صحیح، عملکرد درست و سنجیده‌ای از خود نشان دهند که به کمک آن می‌توان کاوش و تحلیل اطلاعات را ساده نمود.

هوش تجاری مکانی به فرایندی گفته می‌شود که بر اساس تحلیل اطلاعات مکانی بر روی نقشه، ظرفیتی برای سازماندهی و درک پیچیده و جامع از طریق استفاده از روابط ذاتی مکانی در کلیه اطلاعات می‌باشد و با ترکیب اطلاعات مکانی و دیگر اطلاعات سازمانی، امکان رسیدن به نتایجی نظیر تصمیم‌گیری بهتر و بهینه‌سازی و ساده کردن فرایندهای مهم و کاربردی و همچنین بهبود در عملکرد، میسر خواهد شد.

این رویکرد جدید تصمیم‌گیری را برای غلبه بر موانع سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و اطلاعات کسب و کار ارائه می‌دهد.

هدف این است که داده‌های کسب و کار بر اساس داده‌های مکانی (هوش تجاری مکانی) در دسترس باشد. هوش تجاری مکانی به نوع کسب و کارها محدود نمی شود و در همه موارد می تواند کاربردهای بسیار کلیدی داشته باشد.

حتی به غیر از کاهش هزینه های سازمانی در بسیاری از موارد می تواند تاثیر مستقیمی بر روی سیاست های قیمت گذاری محصولات و خدمات یک کسب و کار داشته باشد.

در همین راستا می توانیم به کسب و کارهایی مانند شرکت های پخش و توزیع، شرکت های مواد غذایی، شرکت های حمل و نقل، سازمان های دولتی و حاکمیتی، سازمان های نظامی و بسیاری از موارد دیگر اشاره نمود. هر کدام از حوزه های نامبرده شده به نوعی با موقعیت مکانی و جغرافیایی درگیر هستند و برای مدیریت آن باید چالش های مهمی را حل نمایند.

شرکت های پخش و توزیع و کسب و کارهایی که به نوعی مدیریت واحد نقلیه برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است باید میزان پیمایش و موقعیت مکانی هر کدام از افراد و وسایل نقلیه خود را بدانند تا از به هدر رفت منابع سازمان خود جلوگیری به عمل آورند.

سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) از ویژگی‌های تحلیلی برخوردار نیستند و هنوز هم از برنامه‌های کاربردی کسب و کار از نظر قابلیت ادغام، دستکاری و تجسم دور هستند که این موضوع چالش مدیریت را در این حوزه به همراه خواهد داشت. مدیران از مشاهده اطلاعات مکانی در داشبوردهای مدیریتی بسیار استقبال می کنند.

برنامه‌های اطلاعات موقعیت مکانی به سازمان اجازه می‌دهد که به طور چشمگیری کیفیت تجزیه و تحلیل داده‌ها را براساس ابعاد جغرافیایی، که معمولا در پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان قرار دارد، بهبود بخشد. هوش تجاری بر پایه داده‌های مکانی (هوش تجاری مکانی) شامل موارد زیر می‌شود:

  • برنامه‌ریزی بر اساس موقعیت مکانى
  • سرمایه‌گذاری بر اساس موقعیت مکانی
  • مدیریت طرح‌ها بر اساس موقعیت مکانی
  • مدیریت خدمات بر اساس موقعیت مکانی ( به ویژه در واحد نقلیه سازمان ها )
  • انجام پروژه‌های عمرانی بر اساس موقعیت مکانی
  • و تمامی مواردی که با هوش تجاری مکانی می توانند عملکرد بهینه داشته باشند

شرکت سان با توجه به تجربه فراوان در حوزه هوش تجاری و داشتن سرویس و زیرساخت نقشه (map.ir) قادر است با بهره‌گیری از بانک‌های اطلاعات مختلف و نقشه مکان‌محور شهر، کشور و تجزیه تحلیل اطلاعات جغرافیایی و تلفیق آن با اطلاعات سازمان، امکان بررسی هر نوع فعالیت سازمانی را میسر ساخته و امکان موفقیت آن را افزایش خواهد داد.

امکانات GIO BI

نقشه پایه

تغییر بزرگ نمایی، جابجایی پیوسته (PAN)، مرئی و نامرئی کردن لایه ها و تغییر درجه شفافیت، ارائه نقشه جاده ¬ها، نمایش طول و عرض جغرافیایی در نقطه کلیک
نمایش لایه‌های اطلاعاتی

  • لیست گیری از لایه های اطلاعات نقاط داده ای
  • نمایش هم زمان چند لایه اطلاعاتی نقاط داده ای
  • ارائه لایه مرزهای تقسیمات سیاسی
  • ارائه اطلاعات واحدها بر اساس درخت سازمانی
  • نمایش رنگ و شفافیت و اندازه هر یک از لایه های اطلاعاتی نقاط داده ای
  • ارائه اطلاعات لایه های اطلاعاتی به صورت آیکون ها، فراوانی (clustering) و Heatmap
  • ارائه لایه اطلاعات جمعیتی

مسیریابی بر روی نقشه

تعیین مسیر بهینه بین دو نقطه در نقشه و ارائه اطلاعات توصیفی مربوط به مسیر از جمله بخش های مسیر، فاصله زمانی، فاصله مسیر

 

قابلیت انتخاب عوارض و موجودیت های مکانی بر روی نقشه

• نمایش اطلاعات توصیفی مربوط به شعب سازمان ها

• قابلیت انتخاب مجموعه ای از نقاط موجود در گستره یک چندضلعی

 

قابلیت های جستجو

  • قابلیت جستجوی استان‌ها، شهرها، روستاها، شهرستان‌ها و سایر تقسیمات سیاسی
  • قابلیت فیلترسازی نتایج جستجو مبتنی بر محدوده مشخص شده توسط یک چند ضلعی
  •  قابلیت فیلترسازی نتایج جستجو مبتنی بر تقسیمات سیاسی
  •  قابلیت جستجو در اطلاعات توصیفی عوارض غیر از نام آنها برای مثال کد شعبه، حوزه یا غیره.
  • قابلیت رتبه بندی نتایج جستجو مبتنی بر فاصله هوایی و زمینی از یک نقطه مشخص