مقدمه ای بر خوشه بندی در اسپارک
اکتبر 17, 2022داشبورد مدیریتی چه کاربردی دارد؟
اکتبر 31, 2022برنامه های کاربری هوش تجاری مزایای مهمی برای یک کسب و کار دارند و نتیجه پیاده سازی هوش تجاری در سازمانها، بهبود فرآیند تصمیم گیری خواهد بود. در این بخش میخواهیم به مزایای هوش تجاری بپردازیم.
پس با سان تا انتهای این مقاله همراه باشید.
سازمانی که به واسطه تصمیمات بهینه مدیریت می شود با کنترل بیشتری و دقیق تری همراه خواهد یود که این کنترل بر تمامی اجزای آن مانند منابع مالی، انسانی و دیگر بخش ها با توجه به شاخص های کلیدی عملکرد خواهد بود.
هوش تجاری و رقبا
در هوش تجاری اطلاعات خارجی مانند اطلاعات بازارهای مرتبط با شرکت یا رقباء در آن با برخی از اطلاعات داخلی آن مانند اطلاعات حاصل از فرآیند تولید یا فروش ترکیب می شود تا بتوانیم به گزارشات جامع و کاربردی به صورت بصری برسیم.
داشبوردها با قابلیت تجسم عالی داده های مرتبط با کسب و کار کمک شایانی را به مدیران سازمان ها کرده و در وقت آنها برای مشاهده گزارشات صرفه جویی قابلی را انجام می دهد.
اگر به دنبال تعریف دقیق تری از هوش تجاری می گردیم باید به این نکته اشاره کنیم که هوش تجاری امکان دسترسی به اطلاعات دقیق را در حوزه مورد نظر فراهم می آورد تا تصمیمات شما بر اساس واقعیات و شواهد باشد نه بر اساس احساسات.
مزایای هوش تجاری در جمع آوری داده ها
نکات بسیار مهمی در هوش تجاری و پیاده سازی آن وجود دارد که یکی از آن موارد در اختیار داشتن ابزاری مناسب جهت جمع آوری، انتخاب و تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده ها است به صورتی که ارائه گزارشات در لحظه با هر پیچیدگی امکان پذیر باشد.
به این ترتیب شما می توانید ادعا بر داشتن یک هوش تجاری کاربردی را داشته باشید. در برخی موارد هوش تجاری فقط در هنگام پیاده سازی هیجان و جذابیت را در سازمان شما ایجاد می کند و بعد از توسعه و درگیر کردن شاخص های کلیدی عملکرد متفاوت، باید خروجی سامانه را مشاهده کنید. در صورتی که با رشد داده ها بازدهی سامانه تغییری نکرد شما ابزار و زیر ساخت مناسبی را در معماری خود لحاظ نموده اید.
بهره وری و هوش تجاری
به یاد داشته باشید در پیاده سازی هوش تجاری اهداف شرکت درگیر رشد بهره وری است. پس از پیاده سازی و استفاده از هوش تجاری دائما بهره وری خود را اندازه گیری کنید و تاثیرات هوش تجاری را بر روی تصمیمات خود مورد سنجش قرار دهید.
هنگامی که تصمیم گیری شما تحت تاثیر خروجی های هوش تجاری قرار گیرد، الگوهای رفتاری شما نیز به مرور زمان تغییر خواهد کرد. فرض کنید رفتار شما در یک فرآیند اصلاحی قرار است دیگر تصمیمات درگیر کننده سازمان با ریسک های بالا را اتخاد نکند.
البته در نهایت این شما هستید که برای سازمان خود تصمیم نهایی را خواهید گرفت اما به یاد داشته باشید که اگر بپذیرید هوش تجاری باید به شما کمک کند قطعا تصمیمات بهتری را در آینده خواهید داشت.
مزایای هوش تجاری در تحول درون سازمانی
همکاری های درون سازمانی مورد دیگری است که در کنار هوش تجاری ارتقاء پیدا خواهد کرد. با پیاده سازی هوش تجاری دپارتمان های مختلف در کنار رعایت سطح دسترسی به داده ها، شناخت بهتری از یکدیگر پیدا خواهند کرد و در این میان می توانند درخواست های خود را دقیق تر برای رسیدن به اهداف تعریف نمایند.
این دسترسی وابستگی مستقیمی به گزارشات تولید شده در سامانه هوش تجاری شما دارد و تیم تحلیل کننده باید نیازمندی های گزارشی مدیران را در طراحی گزارشات داشبورد مدیریتی لحاظ نماید.
در این مقاله به چندین نمونه از مزایای هوش تجاری پرداختیم و مورد بررسی قرار دادیم امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.