مزایای هوش تجاری
اکتبر 25, 2022چگونه بهترین نرم افزار CPM را برای شرکت خود انتخاب کنیم؟
نوامبر 7, 2022مدیران در تمامی کسب و کارها به این واقعیت رسیده اند که داشبورد مدیریتی ابزاری بسیار مفید هستند و با استفاده از آنها می توان تصمیمات بهینه تری را اخذ نمود.برای درگیر شدن با تصمیمات استراتژیک شما به عنوان یک مدیر باید با داده های اغلب پیچیده در حجم بالا روبرو شوید.
داشبوردهای مدیریتی ابزاری برای خلاصه سازی و بصری کردن گزارشاتی است که نتیجه کار گزارش گیری بر روی همین داده های پیچیده است.البته بسیاری از گزارشات ساده را می توان با یک ابزار ساده گزارش گیری استخراج نمود.
آیا هر گزارشی از داده های درون و برون سازمانی برای تصمیمات استراتژیک کافی است؟
قطعا لازم است اما اینکه کدام دسته از گزارشات می تواند شما را در تصمیم گیری درست کمک کند به عواملی از جمله قدرت تحلیل، تجربه، نوع داده و موارد دیگری وابسته است.
در واقع شما به عنوان یک مدیر به دنبال این هستید که تصویر واضح تری از واقعیت سازمان خود داشته باشید. این تصویر واضح در قدرتمند تر شدن جایگاه شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.
در این مقاله همراه سان باشید تا باهم به کاربرد داشبورد مدیریتی بپردازیم.
در داشبورد مدیریتی بر روی چه مواردی متمرکز می شویم؟
برای افزایش کیفی سازمان خود و بهره وری بالاتر باید به KPI مورد نظر دست پیدا کنید. در برخی موارد گزارشات می تواند به شما اثبات کند که این دسته از KPI تعیین شده تا چه حد سازمان را رشد داده است.
برخی از این موارد در مدیریت نیروی انسانی برجسته تر دیده خواهد شد. البته موارد مالی نیز از دید مدیران به ویژه در بخش های خصوصی اولویت شماره یک را به خود اختصاص می دهد.
مباحث درآمد کل یک سازمان در کنار مقایسه با شاخص های مرتبط مالی که در پایان هر دوره مانند ماه، فصل و سال ممکن است برخی از سیاست های شما را تغییر دهد.
شما با در اختیار داشتن یک داشبورد مدیریتی و تحلیل درست شاخص های کلیدی عملکرد باید درآمد به ازای هر مشتری را مشاهده کنید تا بتوانید به مشتریان خود وزن بدهید. این وزن دهی به مشتریان بر اساس داشبوردهای مدیریتی تعیین کننده میزان انرژی است که باید برای هر کدام از آنها در سازمان خود تخصیص دهید.
در بسیاری از موارد مشتریان برای ما نه تنها سود خوبی را به همراه نخواهند داشت، بلکه آنها بر اساس گزارشات بصری داشبورد مدیریتی به عنوان یک مشتری زیان آور در نظر گرفته می شوند.
در داشبورد مدیریتی گزارشات خود را در چه مدل هایی مشاهده نماییم؟
یکی از سوالات بسیار متداول در موضوع داشبوردهای مدیریتی استفاده از نوع گزارشاتی است که باید در آن لحاظ گردد. واقعیت این است که نوع گزارش در یک داشبورد بسته به نوع داده و در برخی موارد تا حدودی سلیقه ای نیز می باشد.
یعنی در برخی از موارد مدیران تمایل دارند که حتما نمای اول گزارش مالی یا مالیاتی سازمان خود را در یک گزارش بصری دایره ای مشاهده نمایند. مهم این است که این گزارش تا چه سطحی قابلیت ریز شدن و شکست را داشته باشد که ظرافت های کار داشبورد مدیریتی در همین موارد است.
در نهایت یک ابزار پویا برای تشکیل داشبورد مدیریتی نباید محدودیتی در طراحی انواع گزارشات داشته باشد.
نکات جالب در داشبوردهای مدیریتی
هنگامی که داشبورد مدیریتی برای سازمان شما طراحی می گردد، مشاهده انواع گزارشات برای شما به عنوان یک مدیر جذاب و کاربردی است. اما برخی از موارد می تواند بسیار خاص باشد. اگر نگاه دقیقی را به ارتباطات مشتریان و سازمان خود داشته باشیم قطعا چندین مورد برای ما بسیار مهم است:
- تعداد مشتریانی که پرداخت های بالایی را برای ما داشته اند
- ریزش مشتریان در بازه های زمانی مختلف
- مشتریان جدید
- مشتریانی که سال هاست در کنار ما هستند و بسیاری از موارد دیگر
داشبورد مدیریتی در اختیار شما قرار خواهد گرفته که دو مورد تعداد مشتریانی که پرداخت های بالاتر را دارند و ریزش مشتریان را در نمودارهای خطی به ما نمایش خواهند داد.
وقتی این دو یا چند مورد را با هم در یک نگاه داشته باشیم یک نتیجه گیری کلی که شاید ساعت ها مطالعه و بررسی را نیاز داشته باشد در چند دقیقه حاصل خواهد شد. بنابراین یک داشبورد مدیریتی کاربردی می تواند ابزاری مهم در تصمیم گیری استراتژیک باشد.
این مقاله نیز به پایان رسید امیدوارم که برای شما مفید واقع شده باشد.
شما هم اگر تمایل دارید درباره مدیریت کلان داده اطلاعاتی کسب کنید میتوانید اینجا کلیک نمایید!