بانک مقالات علمی

مقالات هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار

Business intelligence for patient-centeredness: A systematic review

Author(s): WenzhiZheng_ Yen-Chun JimWu_ LiangyongChen

Year: ۲۰۱۸

Published: Telematics and Informatics, Volume 35, Issue 4, July 2018, Pages 665-676

 

Abstract:

This study utilized a systematic review to provide an overall understanding of how academic research can be incorporated into business intelligence (BI) to ensure patient-centeredness (PC). Using the BI maturity model, this study analyzed findings of previous studies from four time periods within the period 2000–۲۰۱۶ to determine how BI can facilitate PC through organization, human-orientation, and technology, as well as other PC-specific conditions. Our results indicate that the number of BI applications that include PC have continued to grow since 2010, and that they primarily focus on the dimensions of organization, humanism, and PC-specific conditions; additionally, we noted that a time-based correlation exists between the related results. This study then explored the extent to which BI supports the subdimensions of PC (e.g., principles, enablers, and activities). Finally, future research focuses and directions were proposed.

ضرورت‌ها، پیش نیازها، چالش‌ها و مراحل استقرار هوش تجاری در سازمان‌ها

نویسنده (گان):  سید محمود شجاعی کیاسری_ دکتر علیرضا طالب پور _ احمد فراهی _ مونا بخارایی نیا

سال انتشار: ۱۳۹۴

ارائه شده در:  کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع

 

چکیده

مدیران شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی برای استقرار هوش تجاری اعلام نیاز می‌کنند، چراکه از طرق مختلف با ابزارها و فواید استقرار هوش تجاری در سازمانشان آگاه  گشته اند و درک خوبی از میزان تاثیر این سیستم‌ها بر رشد، بقاء، مدیریت بهینه و دستیابی به اهداف سازمانی و بدست آوردن مزیت‌های رقابتی در بازار متلاطم موجود سازمان بدست آورده‌اند. اما بررسی و شناخت مزایای استقرار هوش تجاری در سازمان به تنهایی نمی‌تواند منجر به استقرار موفق و استفاده کامل از هوش تجاری در سازمان‌ها شود و مطالعات هنوز نشان دهنده ضعف‌هایی در شناخت، استقرار و استفاده صحیح از هوش تجاری در سازمان‌ها است. آنچه در این مقاله به بررسی آن پرداخته شده است، بررسی ضرورت‌های موجود برای استقرار هوش تجاری، پیش نیازهای استقرار هوش تجاری از بعد فنی و زیرساخت‌ها و از بُعد نیروی انسانی متخصص و روش سنجش میزان آمادگی سازمان برای استقرار هوش تجاری، بررسی چالش‌های پیش روی سازمان‌ها در استقرار هوش تجاری و آشنایی با مراحل استقرار هوش تجاری در سازمان‌هاست. نتایج این تحقیق میتواند اطلاعات بسیار مفیدی را دراختیار تصمیم گیرندگان و مدیران فناوری اطلاعات در سازمان‌ها قرار دهد تا شناخت کامل‌تری نسبت به ابعاد هوش تجاری پیدا کنند تا هزینه‌ها و احتمال شکست در استقرار هوش تجاری را کاهش دهند. در بخش پایانی، به بررسی دلایل عمده شکست پروژه‌های هوش تجاری پرداخته شده است.

 

 

 

بررسی نظری نقش هوشمندی استراتژیک در توسعه تفکر استراتژیک سازمانی

نویسنده (گان): حق شناس گرگابی محمد_خسروی محمد

سال انتشار: ۱۳۹۵

ارائه شده در: کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن ۲۱

 

چکیده مقاله:

در موقعیت کسب و کار نقش اصلی هوش استراتژیک تاکید بر چگونگی بهتر شدن موقعیت سازمانی برای کنترل آینده، چالش ها و فرصت هایی است که موفقیت سازمان را افزایش می دهد هوش استراتژیک یکی از موارد بهینه سازی تصمیم گیری رهبران ارشد است که در خلال هم افزایی مدیریت دانش، هوش رقابتی و هوش تجاری از هوش استراتژیک به عنوان یکی از تعیین کنندگان کلیدی تصمیم گیری موفق یاد می شود. هوش استراتژیک اغلب با مفاهیمی همچون داده، اطلاعات، هوش و دانش در تعامل است؛ و در حوزه تصمیمات استراتژیک نقش کلیدی ایفا می کند. از طرفی تفکر استراتژیک را به عنوان سبک جداگانه ای از اندیشیدن، در برابر انواع دیگر تفکر از قبیل تفکر سیستمی، شهودی، تحلیلی و … مطرح می کنند که یک فرایند تحلیل، ارزیابی و بازتاب طبیعت کسب وکار، درک موقعیت فعلی و وضعیت های ممکن آینده، خلق چشم انداز از آینده سازمان، توسعه ابزارها و روش های ممکن برای دستیابی به این چشم انداز، وزن دادن به انتخاب ها و تصمیم گیری در مورد نحوه عمل کردن است. هدف این مقاله تبیین ویژگی های هوشمندی استراتژیک و تفکر استراتژیک و مقایسه آن ها و مشخص سازی نقش هوشمندی استراتژیک در ارتباط با تفکر استراتژیک سازمانی است که با روش تحقیق کیفی بامطالعه کتابخانه ای بر اساس تحلیل محتوا و تفسیر مفاهیم مرتبط با موضوع هوش استراتژیک و تفکر استراتژیک به صورت فرا تحلیل درصدد یافتن نقش هوش استراتژیک در توسعه تفکر استراتژیک است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که ابعاد هوشمندی استراتژیک شامل هوش تجاری، هوش رقابتی و مدیریت دانش و همین طور انواع هوشمندی استراتژیک برای توسعه و بهبود تفکر استراتژیک نقش بسزایی دارد.

Business intelligence systems use in performance measurement capabilities: Implications for enhanced competitive advantage

Author(s): Matt D.Peters_ BernhardWieder_ Steve G.Sutton_JamesWakefield

Year: ۲۰۱۶

Published: International Journal of Accounting Information Systems, Volume 21, June 2016, Pages 1-17

 

Abstract:

The purpose of this study is to better understand how the quality of a Business Intelligence (BI) system improves the diagnostic and interactive dimensions of management control systems (MCS), thereby enhancing performance measurement capabilities, which in turn are positively associated with competitive advantage. Integrating theory from performance measurement, organizational learning and the knowledge-based view of the firm, a theoretical model is developed that considers three concepts of BI quality (infrastructure integration, functionality, and self-service) and the roles they play in enhancing diagnostic and interactive performance measurement capabilities. Data collected via survey from 324 CEOs and CFOs provides support for the theorized effects of BI quality on performance measurement capabilities. These capabilities in turn are positively associated with competitive advantage

Accounting Information Systems: The Challenge of the Real-time Reporting

Author(s): AntónioTrigo_ FernandoBelfo_ Raquel PérezEstébanez

Year: ۲۰۱۴

Published: Procedia Technology, Volume 16, 2014, Pages 118-127

 

Abstract:

We introduce a framework called the Analytic Processes Maturity Model (APMM) for evaluating the analytic maturity of an organization. The APMM identifies analytic-related processes in six key process areas: i) building analytic models; ii) deploying analytic models; iii) managing and operating analytic infrastructure; iv) protecting analytic assets through appropriate policies and procedures; v) operating an analytic governance structure; and vi) identifying analytic opportunities, making decisions, and allocating resources based upon an analytic strategy. Based upon the maturity of these processes, the APMM divides organizations into five maturity levels: 1) organizations that can build reports; 2) organizations that can build and deploy models; 3) organizations that have repeatable processes for building and deploying analytics; 4) organizations that have consistent enterprise-wide processes for analytics; and 5) enterprises whose analytics is strategy driven. The APMM is broadly based upon the Capability Maturity Model that is the basis for measuring the maturity of processes for developing software

A framework for evaluating the analytic maturity of an organization

Author(s): Robert L.Grossman

Year: ۲۰۱۸

Published: International Journal of Information Management, Volume 3, Issue 1, February 2018, Pages 45-51

 

Abstract:

We introduce a framework called the Analytic Processes Maturity Model (APMM) for evaluating the analytic maturity of an organization. The APMM identifies analytic-related processes in six key process areas: i) building analytic models; ii) deploying analytic models; iii) managing and operating analytic infrastructure; iv) protecting analytic assets through appropriate policies and procedures; v) operating an analytic governance structure; and vi) identifying analytic opportunities, making decisions, and allocating resources based upon an analytic strategy. Based upon the maturity of these processes, the APMM divides organizations into five maturity levels: 1) organizations that can build reports; 2) organizations that can build and deploy models; 3) organizations that have repeatable processes for building and deploying analytics; 4) organizations that have consistent enterprise-wide processes for analytics; and 5) enterprises whose analytics is strategy driven. The APMM is broadly based upon the Capability Maturity Model that is the basis for measuring the maturity of processes for developing software

Measuring the maturity of business intelligence in healthcare: Supporting the development of a roadmap toward precision medicine within ISMETT hospital

Author(s): LucaGastaldi_ AstridPietrosi_ SinaLessanibahri_ MarcoPaparellaAntonioScaccianoce_ GiuseppeProvenzale_ MarianoCorso_ BrunoGridelli

Year: ۲۰۱۸

Published: Technological Forecasting and Social Change, Volume 128, March 2018, Pages 84-103

 

Abstract:

Business Intelligence (BI) has the potential to disrupt the processes through which healthcare services are offered. Despite this key role, most healthcare organizations fail in implementing or extending BI suites from the pilot niches in which these solutions are usually developed and tested to larger domains. In fact, healthcare practitioners lack comprehensive models that suggest the priorities to be followed for progressively developing a BI solution. This paper aims to start filling these gaps by developing a model through which: (i) to measure and increase the maturity of a BI solution within a healthcare organization; (ii) to enable extensive processes of benchmarking and continuous improvement.

تاثیربکارگیری برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) در استقرار هوش رقابتی(CI)در سازمانهای کوچک و متوسط

نویسنده (گان): هادی خادمی_ جمشید صالحی صدقیانی_موسی رضوانی چمن زمین_مونا مهران_جواد خادمی

سال انتشار: ۱۳۹۳

ارائه شده در: مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات سال دوم تابستان ۱۳۹۳ شماره ۸

 

چکیده مقاله:

در سالهای اخیر ورود سامانه های “”برنامه ریزی منابع سازمانی”” ) ERP ( به سازمان های کوچک و متوسط ) SMEs ( موردتوجه شرکتهای ایرانی قرارگرفته اند. نیاز روزافزون به این ابزار و وجود چالش ها در مسیر اجرا، مطالعه، شناخت و بررسی ابعاد مدیریتی این سامانه ها را ضروری می سازد. هوشمندی رقابتی به عنوان یکی از مفاهیم نوین مدیریتی موجب تسریع جریان تبادل اطلاعات و دانش در سازمان شده و اثربخشی تفکر راهبردی و سیستم تصمیم گیری را بهبود می دهد. در این پژوهش به بررسی ارتباط مزایای سامانه های برنامه ریزی منابع سازمان با هوش رقابتی و پشتیبانی تصمیم گیری در حوزه فعالیت کسب وکارهای کوچک و متوسط پرداخته شده است، نمایندگی های شرکت بیمه معلم استان تهران به عنوان مطالعه موردی انتخاب شد و با استفاده از تحلیل های آماری، فرضیه هایی در زمینه وجود و شدت ارتباط میان مؤلفه های مزایای ERP و  کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ) نویسنده مسئول ( Mehran_emba@yahoo.com هوش رقابتی شرکت بررسی و تائید شدند. نتایج مطالعه مقیاس هایی را برای مدل اثر مزایای ERP بر ظرفیت های CI ارائه کرده است.

بررسی تأثیر شایستگی‌ هوش تجاری بر فرایند مدیریت ارتباط با مشتری: مطالعۀ تجربی در صنعت بانکداری

نویسنده (گان): علی مرتضایی_ محمد صادق سنگری_ سلمان نظری شیرکوهی_ جعفر رزمی

سال انتشار: ۱۳۹۷

ارائه شده در:  مقاله ۱۲۷، دوره ۱۰، شماره ۱، بهار ۱۳۹۷، صفحه ۲۰۹-۲۳۴ در نشریه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت

 

چکیده مقاله:

امروزه، ایجاد روابط بلندمدت و مؤثر با مشتریان یکی از مؤلفه ­های کلیدی درک اولویت‌ها و نیازهای آنها و کسب مزیت رقابتی است. همچنین، سازمان­ها با نیاز فزاینده به اطلاعات و دانش تحلیلی دربارۀ مشتریان، بازار، رقبا، محیط سازمانی و سایر عوامل مؤثر بر کسب­و­کار مواجه‎اند که باعث توجه به هوش تجاری به ­عنوان راه­حلی برای پاسخ به این نیاز شده است. هدف این پژوهش، مطالعۀ نقش شایستگی‌ هوش تجاری در بهبود فرایند مدیریت ارتباط با مشتری است. به این منظور بر اساس مرور ادبیات و تئوری رابطۀ شایستگی ـ قابلیت، یک مدل مفهومی دربرگیرندۀ ابعاد شایستگی هوش تجاری و فرایندهای مدیریت ارتباط با مشتری ارائه شده است. داده‌های پژوهش از حوزۀ بانکداری جمع آوری شده و با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی تجزیه‌ و‌ تحلیل شده است. یافته­ های تجربی نشان داد شایستگی‌ هوش تجاری سازمان از نظر برخورداری از شایستگی‌های مدیریتی، فنی و فرهنگی، بر ارتقای قابلیت­های فرایند مدیریت ارتباط با مشتری شامل فرایندهای آغاز، حفظ و خاتمۀ ارتباط با مشتری، تأثیر مثبت و شایان توجهی دارد.

ضرورت استفاده از سیستم های تشخیص پولشویی در بانکداری الکترونیکی

نویسنده (گان): زربخش انصاری پیرسرایی_ اسدالله شاه بهرامی

سال انتشار: ۱۳۹۳

ارائه شده در:  روند سال بیست و یکم زمستان ۱۳۹۳ شماره ۶۸

 

چکیده مقاله:

در دنیای امروز، استفاده از فناوری اطلاعات در تمامی ابعاد زندگی بشر امکان پذیر شده است. یکی از این زمینه ها، صنعت بانکداری الکترونیکی است که امکان انجام عملیات بانکی با استفاده از این تکنولوژی به طور سریع، دقیق، بدون محدودیت مکان و زمان و در هر لحظه از شبانه روز فراهم شده است. از طرفی استفاده از این تکنولوژی ریسک هایی را به همراه دارد که از جمله می توان به انجام عملیات پولشویی اشاره کرد. پولشویان سعی بر این دارند که در بانکداری الکترونیکی از فضای اینترنتی و مجازی بیشترین استفاده را در جهت فعالیت های مجرمانه خود داشته باشند، چرا که نقل و انتقالات پولی بدون واسطه و گمنام می تواند حاشیه امنی را برای آنها ایجاد نماید. روش های پولشویی، با پیشرفت بانکداری الکترونیکی به تدریج پیچیده تر شده و شناسایی آنها با توجه به حجم انبوه اطلاعات، بدون استفاده از سیستم های تشخیص پولشویی میسر نیست. هدف از این مقالهبیان ضرورت استفاده از سیستم های تشخیص پولشویی در بانکداری الکترونیکی و بررسی این سیستم ها بوده تا با توجه به ویژگی های صنعت بانکداری الکترونیکی در ایران، یک سیستم ضدپولشویی برای سیستم بانکی کشور طراحی و ارائه شود.

Social media use in B2b sales and its impact on competitive intelligence collection and adaptive selling: Examining the role of learning orientation as an enabler

Author(s): Omar S.ItaniRajAgnihotri_RebeccaDingus

Year: ۲۰۱۷

Published: Industrial Marketing Management, Volume 66, October 2017, Pages 64-79

 

Abstract:

This paper examines the use of social media by business-to-business (B2B) salespeople to assist in their job functions. The authors propose that a salesperson’s attitude toward social media usefulness, as well as a salesperson’s learning orientation, will influence how much a salesperson uses social media to assist in day-to-day job tasks. Additionally, the impact that the use of social media has on collecting knowledge about competitors, adapting to customers, and sales performance is considered. Accordingly, a broad literature review is provided to introduce extant theory contributing to the proposed model. The practical uses of social media by salespeople will be described, and then the theoretical foundation is built, encompassing social media use, goal orientations, and adaptive selling theory. Results of an empirical model are provided, followed by a discussion of theoretical and managerial implications.

The use of social media to detect corporate fraud: A case study approach

Author(s): FengXiong-LarelleChapple _ HaiyingYin

Year: ۲۰۱۸

Published: Business Horizons, Volume 61, Issue 4, July–August 2018, Pages 623-633

 

Abstract:

Social media is a rapid and dynamic medium of communication that forms a crucial component of the modern business toolkit. It can be used to detect corporate fraud by tapping into collective user wisdom, also known as the wisdom of crowds. This article highlights both the potential and limitations of social media in detecting corporate fraud by examining information from traditional media and social media for a recent corporate fraud case (i.e., Empowered Products Inc.). Using text analysis of information posted on traditional media compared to social media, this article illustrates how social media provides an increased level of relevant information in a faster manner. By using wisdom of crowds in this way, social media platforms such as Twitter can improve organizational knowledge quality. We identify methods for managers to utilize social media to improve their organizational knowledge management.

Business intelligence & analytics in management accounting research: Status and future focus

Author(s): PallRikhardsson_ OganYigitbasioglu

Year: ۲۰۱۸

Published: International Journal of Accounting Information Systems, Volume 29, June 2018, Pages 37-58

 

Abstract:

Executives see technology, data and analytics as a transforming force in business. Many organizations are therefore implementing business intelligence & analytics (BI&A) technologies to support reporting and decision-making. Traditionally, management accounting is the primary support for decision-making and control in an organization. As such, it has clear links to and can benefit from applying BI&A technologies. This indicates an interesting research area for accounting and AIS researchers. However, a review of the literature in top accounting and information systems journals indicates that to date, little research has focused on this link. This article reviews the literature, points to several research gaps and proposes a framework for studying the relationship between BI&A and management accounting.

تاثیر استانداردهای بین المللی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بر صورت های مالی بانک ها در ایران

نویسنده (گان): عبدالحسین انصاری- سلیمه انصاری – انسیه انصاری

سال انتشار: ۱۳۹۶

ارائه شده در:  اولین همایش سالانه مدیریت، حسابداری و اقتصاد ایران

 

چکیده مقاله:

واژه پولشویی، فرایندی را ترسیم می کند که در خلال آن، پول کثیف و در واقع پل حاصل از عمل یا اهمال مجرمانه تطهیر می شود به گونه ای که به پول مشروع و بدون هیچ اثری از جرم منشاء تبدیل می شود. ورود این واژه به ادبیات حقوقی و نیز قانون گذاری در زمینه مبارزه با پولشویی، حدودا به بیست و هفت سال پیش بر می گردد، لیکن اکنون اغلب کشورهای جهان قوانینی دارند که به موجب آن عمل پولشویی، به صراحت جرمانگاری شده است. همچنین چهار چوب ها و مقررات منطقه ای و بین المللی قابل ملاحظه ای در زمینه مبارزه با پولشویی تدوین شده است. در این مقاله به بررسی، چهل توصیه استاندارد مبارزه با پولشویی که در قالب هفت عنوان کلی، سیاست ها و هماهنگی ها در زمینه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم، پولشویی و مصادره، تامین مالی تروریسم و تامین مالی برای اشاعه سلاحهای کشتار جمعی، اقدامات پیشگیرانه، شفافیت و مالکیت ذینفعان اشخاص و ترتیبات، اختیارات و مسیولیت مراجع ذیصلاح و سایر تدابیر سازمانی، همکاری های بین المللی حقوقی پرداخته شده است. در ادامه تاثیر این استاندارد بر صورت های مالی بانک ها در ایران شرح داده شده و راه کار اجرایی عملیاتی بودن یا نبودن این استاندارد را بررسی می کنیم.

Advanced microstructure classification by data mining methods

Author(s):JessicaGola_ DominikBritz_ThorstenStaudt_ MarcWinter_ Andreas SimonSchneider_ MarcLudovici_ FrankMücklich

Year: ۲۰۱۸

Published: Computational Materials Science, Volume 148, 1 June 2018, Pages 324-335

 

Abstract:

The mechanical properties of modern multi-phase materials significantly depend on the distribution, the shape and the size of the microstructural constituents. Thus, quantification and classification of the microstructure are decisive in identifying the underlying structure-property relationship of a specific material. Due to the complexity of the microstructure in modern materials, a reliable classification of microstructural constituents remains one of the biggest challenges in metallography.

The present study demonstrates how data mining methods can be used to determine varying steel structures of two-phase steels by evaluating their morphological parameters.

A data mining process was developed by using a support vector machine as classifier to build a model that is able to distinguish between different microstructures of the two-phase steels. The impact of preprocessing and feature selection methods on the classification result was tested.

بررسی ویژگی های رفتاری و کارکردی مشتریان شرکت مخابرات با رویکرد مدیریت ارتباط با مشتری با استفاده از روش های مبتنی بر داده کاوی

نویسنده (گان): فاطمه احمدی آبکناری_شیرین احدزاده قناد

سال انتشار: ۱۳۹۶

ارائه شده در: تحقیقات بازاریابی نوین سال ششم بهار ۱۳۹۵ شماره ۱ (پیاپی ۲۰)

 

چکیده مقاله:

با رقابتی شدن صنعت مخابرات و رشد انتظارات مشتریان همگام با پیشرفت فناوری های ارتباطی، الزام تعیین و تبیین استراتژی های جدید ارتباط با مشتری در این صنعت احساس می شود. از راهکارهای وصول به این منظور، دسترسی به اطلاعات جامع از مشتریان برای شناخت مؤثر آنها است تا بتوان خدمات متناسب با ویژگی های کارکردی و رفتاری هر دسته را برای بهبود مدیریت ارتباط با مشتری ارائه داد. در این مقاله از اطلاعات پرداخت و بدهکاری مشترکین اداره مخابرات استان گیلان، شهرستان رشت در یک دوره شش ماهه استفاده شده است. اطلاعات مشتریان به صورت خاص خوشه بندی و تحلیل RFM شده و پس از شناخت خوشه های مختلف مشتریان و ارزیابی خوشه بندی بهینه آنها، با استفاده از ماتریس سودآوری وفاداری، از میان خوشه بندی های صورت گرفته، دسته بندی مشتریان هر خوشه انجام شده است. در این پژوهش، داده های مشتریان بر اساس روش تحلیل RFM انتخاب و دسته بندی شده و سپس با استفاده از الگوریتم خوشه بندی K-Means، سه خوشه عمده از مشتریان شناسایی شده اند و بر اساس ویژگی های رفتاری و الگوی مصرف هر خوشه، بسته پیشنهادی خدمات به آنها ارائه شده است. این بسته به منظور بهینه سازی مدیریت ارتباط با مشتری و ارائه خدمات بهتر در جهت افزایش ارزش حیات مشتری ارائه شد.

روش جدیدی برای رتبه بندی قواعد حاصل از داده کاوی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها

نویسنده (گان): حسین عزیزی

سال انتشار: ۱۳۹۵

ارائه شده در: مدیریت صنعتی، سال یازدهم پاییز ۱۳۹۵ شماره ۳۷

 

چکیده مقاله:

تکنیک های داده کاوی، یعنی استخراج الگوها از پایگاه های داده ای بزرگ، در تجارت به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از این تکنیک ها ممکن است قواعد زیادی حاصل شوند و فقط تعداد کمی از آنها به دلیل محدودیت بودجه و منابع برای پیاده سازی در نظر گرفته شوند. ارزیابی و رتبه بندی جالب بودن و مفید بودن قواعد انجمنی در داده کاوی اهمیت زیادی دارد. در مطالعات قبلی که در مورد شناسایی قواعد انجمنی جالب از نظر ذهنی انجام شده است، اکثر روش ها مستلزم وارد کردن دستی یا پرسیدن از کاربر برای افتراق صریح قواعد جالب از ناجالب بوده است. این روش ها نیازمند محاسبات بسیار زیادی هستند و حتی ممکن است به نتیجه گیری های ناسازگار منتهی شوند. برای غلبه بر این مشکلات، این مقاله پیشنهاد می کند که از رویکرد تحلیل پوششی داده ها (DEA) با مرز دوگانه برای انتخاب کارآترین قاعده ی انجمنی استفاده شود. در این رویکرد علاوه بر بهترین کارآیی نسبی هر قاعده ی انجمنی، بدترین کارآیی نسبی آن نیز در نظر گرفته می شود. در مقایسه با DEAی سنتی، رویکرد DEA با مرز دوگانه می تواند کارآترین قاعده ی انجمنی را به درستی و به آسانی شناسایی کند. به عنوان یک مزیت، رویکرد پیشنهادی از نظر محاسباتی کارآمدتر از کارهای قبلی در این زمینه است. با استفاده از مثالی از تحلیل سبد بازار، قابلیت کاربرد روش مبتنی بر DEAی ما برای اندازه گیری کارآیی قواعد انجمنی با معیارهای چندگانه نشان داده خواهد شد.

سنجش اعتماد و خوشنامی در شبکه های اجتماعی با رویکردهای داده کاوی

نویسنده (گان): علی رستمی- نوید نظافتی

سال انتشار: ۱۳۹۵

ارائه شده در: پژوهش ملل دوره اول مرداد ۱۳۹۵ شماره ۸

 

چکیده مقاله:

شبکه های اجتماعی مجموعه ای از روابط اجتماعی هستند، که اعتماد یکی از ویژگی های مهم آن روابط محسوب می شود. بی اعتمادی زمینه ساز عدم همکاری و بی نظمی در جامعه می گردد. از اینرو هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر اعتماد و خوشنامی در شبکه های اجتماعی به وسیله داده کاوی می باشد. تولید و فرسایش اعتماد در ساختارهای شبکه های اجتماعی را می توان به وفور یافت. از آنجایی که تعامل های اجتماعی درون روابط اجتماعی رخ می دهند، چگونگی انتخاب طرف تعامل می تواند بر شکل گیری اعتماد تأثیرگذار باشد. جامعه آماری تحقیق شامل ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی که بین آنها پرسشنامه توزیع شده است، می باشد. این پرسشنامه برگرفته از مدل مایر و همکاران (۱۹۹۵) و میشرا (۱۹۹۶) می باشد. و از پرسشنامه اعتماد در فضای ارتباطی مجازی اُسورا و همکاران(۲۰۰۷) تهیه شده است. پس از تهیه، پرسشنامه در اختیار جامعه آماری قرار گرفته شد و پس از جمع آوری اطلاعات وارد برنامه کلمنتاین شده و در ادامه نتایج استخراج گردید.

Business intelligence in online customer textual reviews: Understanding consumer perceptions and influential factors

Author(s): XunXu_ XuequnWangYibaiLi_ MohammadHaghighi

Year: ۲۰۱۷

Published: International Journal of Information Management, Volume 37, Issue 6, December 2017, Pages 673-683

 

Abstract:

With the rapid development of information technology, customers not only shop online—they also post reviews on social media. This user-generated content (UGC) can be useful to understand customers’ shopping experiences and influence future customers’ purchase intentions. Therefore, business intelligence and analytics are increasingly being advocated as a way to analyze customers’ UGC in social media and support firms’ marketing activities. However, because of its open structure, UGC such as customer reviews can be difficult to analyze, and firms find it challenging to harness UGC. To fill this gap, this study aims to examine customer satisfaction and dissatisfaction toward attributes of hotel products and services based on online customer textual reviews. Using a text mining approach, latent semantic analysis (LSA), we identify the key attributes driving customer satisfaction and dissatisfaction toward hotel products and service attributes. Additionally, using a regression approach, we examine the effects of travel purposes, hotel types, star level, and editor recommendations on customers’ perceptions of attributes of hotel products and services. This study bridges customer online textual reviews with customers’ perceptions to help business managers better understand customers’ needs through UGC.

Business intelligence for performance measurement: A case based analysis

Author(s): VamsiVallurupalli-IndranilBose

Year: ۲۰۱۸

Published: Decision Support Systems, Volume 111, July 2018, Pages 72-85

 

Abstract:

The adoption of IT-based performance measurement systems (PMS) has increased in recent times. The proliferation of business intelligence (BI) has significantly impacted performance measurement in organizations. In this paper a novel process-based framework is proposed to enable end-to-end analysis of technology driven PMS implementation in an organization. The framework has been used to study PMS implementation in a large manufacturing firm in India. The analysis of the case provides key lessons about successful planning, execution and adoption of a BI based PMS as well as identification of critical success factors (CSF) in the implementation of PMS, that would be of interest to organizations planning to implement a similar system.

Modeling the money launderer: Microtheoretical arguments on anti-money laundering policy

Author(s): Killian J.McCarthy_ Petervan Santen, IngoFiedler

Year: ۲۰۱۵

Published: International Review of Law and Economics, Volume 43, August 2015, Pages 148-155

 

 

Abstract:

Money laundering regulatory risk evaluation using Bitmap Index-based Decision Tree

Author(s): VikasJayasree, V.Siva Balan

Year: ۲۰۱۷

Published: Journal of the Association of Arab Universities for Basic and Applied Sciences, Volume 23, June 2017, Pages 96-102

 

Abstract:

Interest-based recommendations for business intelligence users

Author(s): KristaDrushku_ JulienAligon_ NicolasLabroche_ PatrickMarcel_ VerónikaPeralta

Year: ۲۰۱۸

Published: Information Systems, Available online 11 September 2018

 

Abstract:

Business Intelligence Solutions for Mobile Devices – An Overview

Author(s): Mihaela FilofteiaTutunea

Year: ۲۰۱۵

Published: Procedia Economics and Finance, Volume 27, 2015, Pages 160-169

 

 

Abstract:

Big data, big decisions: The impact of big data on board level decision-making

Author(s): AlessandroMerendino_ SallyDibb_ MaureenMeadows_ LeeQuinn, DavidWilson_ LyndonSimkin_ AnaCanhoto

Year:  ۲۰۱۸

Published: Journal of Business Research, Volume 93, December 2018, Pages 67-78

 

Abstract:

Big data: More than big data sets

Author(s): Adrienne N.CobbMD_ Andrew J.BenjaminMDErich S.HuangMD_ PhD, Paul C.KuoMD

Year: ۲۰۱۸

Published: Surgery, Volume 164, Issue 4, October 2018, Pages 640-642

 

Abstract:

The term big data has been popularized over the past decade and is often used to refer to data sets that are too large or complex to be analyzed by traditional means. Although the term has been utilized for some time in business and engineering, the concept of big data is relatively new to medicine. The reception from the medical community has been mixed; however, the widespread utilization of electronic health records in the United States, the creation of large clinical data sets and national registries that capture information on numerous vectors affecting healthcare delivery and patient outcomes, and the sequencing of the human genome are all opportunities to leverage big data. This review was inspired by a lively panel discussion on big data that took place at the 75th Central Surgical Association Annual Meeting. The authors’ aim was to describe big data, the methodologies used to analyze big data, and their practical clinical application.

مدیریت تسهیلات اعتباری با استفاده از توسعه تحلیل پوششی داده ها

نویسنده (گان): طاهره علی حیدری بیوکی- حسن خادمی زارع- حسن حسینی نسب

سال انتشار: ۱۳۹۴

ارائه شده در: پژوهش های مدیریت عمومی سال هشتم زمستان ۱۳۹۴ شماره ۳۰

 

چکیده مقاله:

مدیریت صحیح منابع محدود بانک ها با وجود متقاضیان فراوان تسهیلات یکی از مسایل پیچیده ای است که عدم توجه کافی به آن، باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در سازمان می شود. روش ها و تکنیک های بسیاری در زمینه کمک به مدیریت منابع، توسط محقیقن به کارگرفته شده است. مبحث رتبه بندی اعتباری که خود شامل مدل های متنوعی است، از جمله این تکنیک ها به شمار می رود. روش تحلیل پوششی داده ها یکی از پرکاربردترین روش های ناپارامتری در بحث رتبه بندی است. هر چند که استفاده از این روش برای رتبه بندی بسیار مورد استقبال محققان قرار گرفته است لکن پیش شرط متجانس بودن “”واحدهای ارزیابی شونده”” باعث شدهتا کمتر در رتبه بندی واحدهای گروه بندی شده به کارگرفته شود. از این رو در این مقاله روش تحلیل پوششی داده ها به گونه ای توسعه داده شده است که بتوان با استفاده از آن، شرکت های حقوقی متقاضی تسهیلات بانکی که در صنایع و صنف های مختلفی قرار گرفته اند را هم در بین صنایع (بخش های اقتصادی) و هم بین کل شرکت ها رتبه بندی نمود. به عبارت دیگر در این مقاله یک مدل ریاضی گروه محور جدید ارائه شده است که با استفاده از آن بتوان به صورت همزمان اثرات بین گروهی و کل داده ها مورد سنجش قرار گیرد. نتایج حاصل از اجرای روش پیشنهادی نشان داد که مدل، قدرت بالایی در رتبه بندی واحدهای گروه بندی شده دارد.

ارزیابی کارایی شرکت های دولتی خصوصی شده در ایران قبل و بعد از واگذاری به بخش خصوصی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها

نویسنده (گان): سهیلا مهدوی- فرشته جوادی

سال انتشار: ۱۳۹۴

ارائه شده در: مطالعات حسابداری و حسابرسی سال چهارم پاییز ۱۳۹۴ شماره ۱۵

 

چکیده مقاله:

یکی از مهمترین اهداف اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، ارتقاء کارایی واحدهای اقتصادی بوده است. این پژوهش با هدف ارزیابی میزان موفقیت دولت در ارتقای کارایی، ۸ شرکت دولتی واگذار شده طی دهه ۸۰ و در بازه زمانی دو سال قبل و دو سال بعد از واگذاری را مورد بررسی قرار می دهد. به منظور ارزیابی کارایی شرکتها از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) و مدلهای CCR و BCC خروجی محور استفاده شده است. نتایج تحقیق نشاندهنده تغییرات کارایی در ۶۳% شرکت های جامعه آماری مورد بررسی در سال های پس از واگذاری نسبت به سال های قبل از واگذاری است. با این وجود، تغییرات مذکور تأییدی بر تأثیر خصوصی سازی بر کارایی شرکت های دولتی واگذار شده نیست، چراکه شرکت های کارا قبل از واگذاری، بعد از واگذاری نیز همچنان کارا بوده اند و عدم کارایی شرکتهای ناکارا پس از واگذاری نیز همچنان ادامه یافته است.

ارائه مدلی برای پیش بینی سودآوری شرکت های داروسازی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی

نویسنده (گان): علی حبیبی- غفار تاری

سال انتشار: ۱۳۹۵

ارائه شده در: مدیریت صنعتی (آزاد سنندج) سال یازدهم تابستان ۱۳۹۵ شماره ۳۶

 

چکیده مقاله:

هدف این تحقیق تدوین مدلی برای پیشبینی سودآوری شرکتهای داروسازی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی میباشد. روش تحقیق توصیفی- مدلسازی بوده و جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکتهای داروسازی فعال عضو بورس اوراق بهادار به تعداد ۲۱ شرکت میباشد. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، هیچ گونه نمونهگیری انجام نشده و کل جامعه مورد پیمایش قرار گرفته است. برای جمع آوری دادهها از اسناد و مدارک شرکتهای داروسازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و برای تجزیه وتحلیل دادهها از شبکه عصبی مصنوعی استفاده شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد که بهترین مدل پیشبینی سودآوری شرکتهای داروسازی با در نظر گرفتن متغیرهای سرمایه در گردش به کل داراییها، سود(زیان) انباشته به کل داراییها، سود قبل از بهره و مالیات به کل داراییها، ارزش بازار حقوق صاحبان سهام به ارزش دفتری بدهیها، فروش به کل داراییها و نقدینگی بدست آمده است.

مکان یابی دستگاه های خودپرداز بانک مهر ایران با استفاده از ترکیب تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره در محیط فازی

نویسنده (گان): مرجان توسلی فرد- مهدی ابراهیم نژاد رفسنجانی- سید محمد موسوی ندوشن

سال انتشار: ۱۳۹۶

ارائه شده در: مدیریت صنعتی- سال دوازدهم بهار ۱۳۹۶ شماره ۳۹

 

چکیده مقاله:

انتخاب جایگاه مناسب برای استقرار ماشین های خودپرداز جدید یکی از مباحث مهم در صنعت بانکداری الکترونیکی به شمار می آید. علم مکان یابی همواره به دنبال ارائه روش ها و تکنیک های بهینه ی تعیین و انتخاب مکان فعالیت بنگاه ها است. با استفاده از تصمیم گیری چند معیاره می توان انتظار داشت که مکان معرفی شده، کلیه معیارهای موردنظر را به نسبت وزنی که دارند ارضا کند. همچنین استفاده از منطق فازی در تصمیم گیری، مسأله عدم قطعیت و عدم دقت مرتبط با آگاهی تصمیم گیرنده در اختصاص دادن وزن دقیق به معیارها را حل کرده است. مطالعه حاضر با استفاده از ترکیب رویکردهای تصمیم گیری چند معیاره در محیط فازی به ارائه مدل نوینی در مکان یابی دستگاه های خودپرداز بانک قرض الحسنه مهر ایران در شهر کرمان پرداخته است. معیارهای تصمیم گیری بر اساس مطالعات مشابه استخراج گردید و توسط کارشناسان بانک قرض الحسنه مهر ایران شهر کرمان با روش اولویت بندی فازی وزن دهی شد. پس ازآن با استفاده از روش تئوری گراف و رویکرد ماتریسی فازی، محدوده ها رتبه بندی شدند.

Modeling the money launderer: Microtheoretical arguments on anti-money laundering policy

Author(s): Killian J.McCarthy, Petervan Santen, IngoFiedler

Year: ۲۰۱۵

Published: International Review of Law and Economics ,Volume 43, August 2015, Pages 148-155

 

Abstract:

The existing literature treats the criminal – who generates criminal proceeds – and the launderer – who converts the ‘dirty’ dollars into ‘clean’ ones – as one and the same. And with good reason: it is clear from the evidence that such ‘standard’ vertically integrated launderers exists. Because professionals and institutions are also routinely prosecuted for money laundering transgressions, however, it appears that the market for money laundering is also supplied by third party, ‘professional’ launderers, whose core business lies outside the criminal sector, but who chooses to spend time supplying the market for money laundering.

In this paper we introduce the professional launder to the literature, and consider the process by which the launderer and the criminal bargain, to agree on a price for the money laundering service. We then consider the effects of three anti-crime, or anti-money laundering measures – namely, (1) increasing the probability that the criminal is caught, (2) increasing the probability that the launderer is caught, and (3) increasing the probability that the bargaining process itself is detected – on the way in which the negotiation is concluded. Of the various combinations available to the policy maker, we conclude that more resources should be spend on specialized police-units to tackle money laundering and, when the budget is fixed, less should be spent on financial scrutiny. Current approaches, we find, do not deter money launderers from supplying the market, but simply increase the profitability of money laundering and decrease the profitability of legitimate business.

Money laundering through the strategic management of accounting transactions

Author(s): DiegoRavenda, Maika M.Valencia-Silva, Josep M.Argiles-Bosch, JosepGarcía-Blandón

Year: ۲۰۱۸

Published: Critical Perspectives on Accounting, Available online 29 August 2018

 

Abstract:

We develop new transaction management (TRM) proxies, to find empirical evidence of the strategic management of accounting transactions, aiming to carry out money laundering activities, within a sample of 355 firms controlled by Italian Mafias.

Our results reveal that, using a cluster analysis, Mafia-controlled firms can be classified into two different groups corresponding to real firms and shell firms, based on specific assumptions on their distinctive peculiarities. Importantly, our regression estimations provide evidence of different TRM practices of these firms, which may be linked to specific money laundering activities. Finally, the seizure of Mafia-controlled firms and their assignment to legal administrators only have a significant impact on TRM within Mafia-controlled shell firms, whereas the null impact on TRM, within Mafia-controlled real firms, casts doubt on the ability of legal administrators to completely deter money laundering.

This study proposes new TRM proxies, based on the nature of the expenditure transaction, which could be used by authorities as accounting red flags of money laundering activities. Furthermore, this study may support critical arguments against the orthodox view of the anti-money laundering role of accounting and the suitability of traditional TRM proxies to depict practices within firms sharing common traits with Mafia-controlled firms. Indeed, these firms may engage in TRM for illicit and/or opportunistic purposes, when the external scrutiny is weak, their financial statements are irrelevant for trading with stakeholders, because of competitive advantages or dominant market positions, and they can count on colluded actors as counterparties of money laundering transactions.

An effective early fraud detection method for online auctions

Author(s): Wen-HsiChang_ Jau-ShienChang

Year: ۲۰۱۲

Published: Electronic Commerce Research and Applications- Volume 11, Issue 4, July–August 2012, Pages 346-360

 

Abstract:

While online auctions continue to increase, so does the incidence of online auction fraud. To avoid discovery, fraudsters often disguise themselves as honest members by imitating normal trading behaviors. Therefore, maintaining vigilance is not sufficient to prevent fraud. Participants in online auctions need a more proactive approach to protect their profits, such as an early fraud detection system. In practice, both accuracy and timeliness are equally important when designing an effective detection system. An instant but incorrect message to the users is not acceptable. However, a lengthy detection procedure is also unsatisfactory in assisting traders to place timely bids. The detection result would be more helpful if it can report potential fraudsters as early as possible. This study proposes a new early fraud detection method that considers accuracy and timeliness simultaneously. To determine the most appropriate attributes that distinguish between normal traders and fraudsters, a modified wrapper procedure is developed to select a subset of attributes from a large candidate attribute pool. Using these attributes, a complement phased modeling procedure is then proposed to extract the features of the latest part of traders’ transaction histories, reducing the time and resources needed for modeling and data collection. An early fraud detection model can be obtained by constructing decision trees or by instance-based learning. Our experimental results show that the performance of the selected attributes is superior to other attribute sets, while the hybrid complement phased models markedly improve the accuracy of fraud detection.

Fraud detection system: A survey

Author(s): AishaAbdallahMohd- AizainiaarofAnazidaZainal

Year: ۲۰۱۶

Published: Journal of Network and Computer Applications- Volume 68, June 2016, Pages 90-113

 

Abstract:

The increment of computer technology use and the continued growth of companies have enabled most financial transactions to be performed through the electronic commerce systems, such as using the credit card system, telecommunication system, healthcare insurance system, etc. Unfortunately, these systems are used by both legitimate users and fraudsters. In addition, fraudsters utilized different approaches to breach the electronic commerce systems. Fraud prevention systems (FPSs) are insufficient to provide adequate security to the electronic commerce systems. However, the collaboration of FDSs with FPSs might be effective to secure electronic commerce systems. Nevertheless, there are issues and challenges that hinder the performance of FDSs, such as concept drift, supports real time detection, skewed distribution, large amount of data etc. This survey paper aims to provide a systematic and comprehensive overview of these issues and challenges that obstruct the performance of FDSs. We have selected five electronic commerce systems; which are credit card, telecommunication, healthcare insurance, automobile insurance and online auction. The prevalent fraud types in those E-commerce systems are introduced closely. Further, state-of-the-art FDSs approaches in selected E-commerce systems are systematically introduced. Then a brief discussion on potential research trends in the near future and conclusion are presented.

From Business Intelligence to semantic data stream management

Author(s): Marie,AudeAufaure_ RajaChiky_OlivierCure_HoudaKhrouf_ GabrielKepeklian

Year: ۲۰۱۶

Published: Future Generation Computer Systems-Volume 63, October 2016, Pages 100-107

 

Abstract:

The Semantic Web technologies are being increasingly used for exploiting relations between data. In addition, new tendencies of real-time systems, such as social networks, sensors, cameras or weather information, are continuously generating data. This implies that data and links between them are becoming extremely vast. Such huge quantity of data needs to be analyzed, processed, as well as stored if necessary. In this position paper, we will introduce recent work on Real-Time Business Intelligence combined with semantic data stream management. We will present underlying approaches such as continuous queries, data summarization and matching, and stream reasoning

Big Data technologies: A survey

Author(s): AhmedOussous_ Fatima,ZahraBenjelloun_ AyoubAit Lahcen_ SamirBelfkih

Year: ۲۰۱۸

Published: Journal of King Saud University – Computer and Information Sciences- Volume 30, Issue 4, October 2018, Pages 431-448

 

Abstract:

Developing Big Data applications has become increasingly important in the last few years. In fact, several organizations from different sectors depend increasingly on knowledge extracted from huge volumes of data. However, in Big Data context, traditional data techniques and platforms are less efficient. They show a slow responsiveness and lack of scalability, performance and accuracy. To face the complex Big Data challenges, much work has been carried out. As a result, various types of distributions and technologies have been developed. This paper is a review that survey recent technologies developed for Big Data. It aims to help to select and adopt the right combination of different Big Data technologies according to their technological needs and specific applications’ requirements. It provides not only a global view of main Big Data technologies but also comparisons according to different system layers such as Data Storage Layer, Data Processing Layer, Data Querying Layer, Data Access Layer and Management Layer. It categorizes and discusses main technologies features, advantages, limits and usages.

Possibility of Improving Efficiency within Business Intelligence Systems in Companies

Author(s): MilanKubina_ GabrielKoman_ IrenaKubinova

Year: ۲۰۱۵

Published: Procedia Economics and Finance,Volume 26, 2015, Pages 300-305

 

Abstract:

Management and decision-making in modern companies currently significantly affect information collected and distributed to managers through a variety of information and communication technology (ICT). The amount of information is growing due to modern technologies, their constant development and improvement in companies. This large amount of information companies has to be processed and therefore complex information systems such as Business Intelligence (BI) system are used more often. These systems are designed to support deciding of leading workers in the company. They are very difficult and expensive with regard to information infrastructure, technical equipment and staff of the company. To ensure efficient use of these expensive systems it is essential to provide constant mapping and implementing the new trends in the development and use of the systems. This paper describes the possibility of improving efficiency within business intelligence systems in companies.

A review and future direction of agile, business intelligence, analytics and data science

Author(s): DeanneLarson_ VictorChang

Year: ۲۰۱۶

Published:International Journal of Information Management,Volume 36, Issue 5, October 2016, Pages 700-710

 

Abstract:

Agile methodologies were introduced in 2001. Since this time, practitioners have applied Agile methodologies to many delivery disciplines. This article explores the application of Agile methodologies and principles to business intelligence delivery and how Agile has changed with the evolution of business intelligence. Business intelligence has evolved because the amount of data generated through the internet and smart devices has grown exponentially altering how organizations and individuals use information. The practice of business intelligence delivery with an Agile methodology has matured; however, business intelligence has evolved altering the use of Agile principles and practices. The Big Data phenomenon, the volume, variety, and velocity of data, has impacted business intelligence and the use of information. New trends such as fast analytics and data science have emerged as part of business intelligence. This paper addresses how Agile principles and practices have evolved with business intelligence, as well as its challenges and future directions.

Research Landscape of Business Intelligence and Big Data analytics: A bibliometrics study

Author(s): LiangTing-Peng, LiuYu-Hsi

Year: ۲۰۱۸

Published: Expert Systems with Applications, Volume 111, 30 November 2018, Pages 2-10

 

Abstract:

Business Intelligence that applies data analytics to generate key information to support business decision making, has been an important area for more than two decades. In the last five years, the trend of “Big Data” has emerged and become a core element of Business Intelligence research. In this article, we review academic literature associated with “Big Data” and “Business Intelligence” to explore the development and research trends. We use bibliometric methods to analyze publications from 1990 to 2017 in journals indexed in Science Citation Index Expanded (SCIE), Social Science Citation Index (SSCI) and Arts & Humanities Citation Index (AHCI). We map the time trend, disciplinary distribution, high-frequency keywords to show emerging topics. The findings indicate that Computer Science and management information systems are two core disciplines that drive research associated with Big Data and Business Intelligence. “Data mining”, “social media” and “information system” are high frequency keywords, but “cloud computing”, “data warehouse” and “knowledge management” are more emphasized after 2016.

تحلیل ارزش مشتری در بانک با استفاده از تکنیک داده کاوی و تحلیل سلسله مراتب فازی

نویسنده (گان): سید علیرضا بشیری موسوی-امیر افسر- آرش محجوبی فرد

سال انتشار: ۱۳۹۴

ارائه شده در: مدرس علوم انسانی(پژوهش های مدیریت در ایران)،(پیاپی ۸۷)، بهار ۱۳۹۴ شماره

 

چکیده مقاله:

ارزش مشتری به تعامل بالقوه مشتریان با شرکت در طول دوره های زمانی مشخص اشاره می کند. هنگامی که شرکت ها ارزش مشتری را درک کنند و به این موضوع پی ببرند که ارزش مشتری می تواند خدمات سفارشی سازی شده را برای مشتریان مختلف ارائه کند، آنگاه به مدیریت روابط مشتری موثر دست می یابند. این پژوهش بر صنعت بانکداری متمرکز بوده و به طور سیستماتیک تکنیک داده کاوی و مباحث مدیریتی را جهت تجزیه و تحلیل ارزش مشتریان، یکپارچه سازی می کند. در گام نخست روش تحلیل سلسله مراتبی فازی برای وزن دهی به متغیرهای موجود مورد بررسی قرار می گیرد تا میزان تاثیر هر یک از معیارهای مدل DFMT در فرآیند ارزش گذاری مشتریان مشخص گردد. سپس مدل DFMT به عنوان ورودی به تکنیک داده کاوی k-means اعمال می گردد. با استفاده از مدل امتیازدهی پیشنهادی، هرم ارزش مشتری تشکیل می شود که مشتریان را در ۴ طیف ارزشی دسته بندی می کند. در هرم ارزش مشتری بدست آمده از جامعه آماری ۲۸۵ مشتری شعب بانک تجارت زنجان، طیف اول؛ مشتریان پلاتینیومی هستند که ردیف های ارزشی H1 و H2را شامل می شوند که از سطح سودآوری بالایی، برخوردار هستند. طیف دوم؛ مشتریان طلایی که ردیف های ارزشی H3 ، H4 و H5 را شامل می شود. طیف سوم؛ مشتریان نقره ای هستند که ردیف های ارزشی H6 ، H7 و H8 را شامل می شود. طیف چهارم؛ مشتریان سربی که ردیف های ارزشی H9 و H10 را شامل می شود. در واقع این طیف منابع دریافتی از بانک را به هدر داده و بانک باید برای کار با آنها میزان ریسک بالایی را بپذیرد.
کلیدواژگان: مدیریت ارتباط با مشتری، ارزش مشتری، تحلیل سلسله مراتبی فازی، K، means

واکاوی هوش تجاری در دفاتر خدمات گردشگری با رویکرد فازی

نویسنده (گان): سعید سعیدا اردکانی- سید محمد موسوی – میثم شفیعی رودپشتی

سال انتشار: ۱۳۹۳

ارائه شده در: مطالعات مدیریت گردشگری سال نهم پاییز ۱۳۹۳ شماره ۲۷

 

چکیده مقاله:

امروزه، بسیاری از سازمان ها از جمله دفاتر خدمات گردشگری بر بسیاری از سیستم ها به منظور راه اندازی و بقا کسب و کار خود در این محیط پیچیده ی رقابتی متکی هستند. هوش تجاری به عنوان سیستمی مطرح است که به عنوان یک مزیت رقابتی و عامل حیاتی در موفقیت سازمان ها محسوب می شود. هوش تجاری، با استفاده از یکپارچه کردن داده ها و اطلاعات سازمان امکان کنترل و رد یابی فرایندهای کلیدی سازمان را برای مدیران فراهم کرده و مبنایی برای اخذ تصمیمات اثربخش می باشد. درمقاله حاضر پس از شناسایی ابعاد، عوامل و مولفه های هوش تجاری، با استفاده از روشهای تحلیل آماری، به آزمون فرضیه ها و در صورت پذیرش فرضیه با استفاده از آزمون همگنی واریانسِ نسبت به بررسی اختلافات معنی داری واریانس عوامل پرداخته شده است. در صورت عدم معنی دار بودن اختلاف بین واریانس ها نیز، از آزمون دانکن فازی به TOPSIS جهت دسته بندی و رتبه بندی عاملها استفاده گردیده و در نهایت با استفاده از تکنیک رتبه بندی مولفه های هوش تجاری پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دفاتر خدمات گردشگری در کلیه ابعاد و عوامل از وضعیت قابل قبولی برخوردار بوده اند به طوری که عامل منابع انسانی در بعد داخلی و مشتریان در بعد خارجی دارای بیشترین اهمیت هستند

رتبه بندی صنایع منتخب بورس اوراق بهادار تهران بر اساس عوامل بنیادی صنعت با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها

نویسنده (گان): سعیده کتاب – سعید فتحی – ناهید یوسفان

سال انتشار: ۱۳۹۴

ارائه شده در: مدیریت دارایی و تامین مالی سال سوم تابستان ۱۳۹۴ شماره ۲

 

چکیده مقاله:

انتخاب سهام مناسب برای سرمایه گذاری سودآور یکی از مسایلی است که همواره در بازارهای مالی مورد توجه بوده است. اگر سرمایه گذار در انتخاب سهام به طور منطقی تصمیم گیری نماید، می تواند به بازدهی بیش ازمیانگین بازار دست یابد. مقایسه شرکت های مختلف براساس صنعتی که شرکت به آن تعلق دارد و تشخیص صنایع برتر از طریق بررسی عملکرد آنها می تواند راهنمای مفیدی برای ذی نفعان این عرصه باشد. هدف اصلی این پژوهش، رتبه بندی صنایع بورس برای کمک به کارایی بازار سرمایه است و تکنیک مورد استفاده در این راستا، تحلیل پوششی داده هاست. ماهیت الگو بازده ثابت به مقیاس و ورودی محور است که با استفاده از آن ۶۷ شرکت در قالب ۱۶ صنعت مطالعه و در نهایت ۷ صنعت کارا و ۹ صنعت دیگر غیرکارا معرفی شدند، سپس برحسب مرز کارایی ایجاد شده صنایع ناکارا رتبه بندی و برای ارتقای سطح کارایی آنها واحدهایی به عنوان مرجع انتخاب شده اند.

مروری بر پولشویی در بانکداری الکترونیک با استفاده از تکنیک های داده کاوی

نویسنده (گان): رخشان دادی- طیبه امیر رجایی – عبدالریوف بیابانی

سال انتشار: ۱۳۹۶

ارائه شده در: چهارمین کنفرانس ملی فناوری اطلاعات، کامپیوتر و مخابرات

 

چکیده مقاله:

در دنیای امروز، استفاده از فناوری اطلاعات در تمامی ابعاد زندگی بشر امکان پذیر شده است. یکی از این زمینه ها، صنعت بانکداری الکترونیکی است که امکان انجام عملیات بانکی با استفاده از این تکنولوژی به طور سریع، دقیق، بدون محدودیت مکان و زمان و در هر لحظه از شبانه روز فراهم شده است. از طرفی استفاده از این تکنولوژی ریسک هایی را به همراه دارد که از جمله می توان به انجام عملیات پولشویی اشاره کرد. پولشویان سعی بر این دارند که در بانکداری الکترونیکی از فضای اینترنتی و مجازی بیشترین استفاده را در جهت فعالیت های مجرمانه خود داشته باشند، چرا که نقل و انتقالات پولی بدون واسطه و گمناممی تواند حاشیه امنی را برای آنها ایجاد نماید. روش های پولشویی، با پیشرفت بانکداری الکترونیکی به تدریج پیچیده تر شده و شناسایی آنها با توجه به حجم انبوه اطلاعات، بدون استفاده از سیستم های تشخیص پولشویی میسر نیست. هدف این مقاله آشنایی با روشهای کشف پولشویی در بانکداری الکترونیک با استفاده از داده کاوی است. در نتیجه می توان گفت پول و بانکداری الکترونیکی برای پولشویان ابزار بسیار ارزشمندی محسوب می شود؛ زیرا با کمترین هزینه، بیشترین منفعت را نصیب پولشویان می کند و تنها راه دنبال کردن سیاستهای اصولی ای است که از سوءاستفاده کلانی نظیر پولشویی جلوگیری می کنند و در عین حال به فعالیتهای مشروع و قانونی ای که موجبات پیشرفت جوامع را فراهم می آورند، لطمه ای وارد نمی آورند .

بررسی تأثیر سطح تجمیع اطلاعات مالی بر کیفیت تصمیمات سرمایه گذاری

نویسنده (گان): مهدی ثقفی – مهدی شعبانی – اعظم پوریوسف

سال انتشار: ۱۳۹۶

ارائه شده در: مجله اقتصادی سال شانزدهم فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۵ شماره ۱و۲

 

چکیده مقاله:

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سطح تجمیع اطلاعات مالی بر کیفیت تصمیمات سرمایه گذاری می باشد. پرسش ها و فرضیه های تحقیق بر مبنای تئوری پردازش انسانی اطلاعات در مورد پردازش اطلاعات است. بر اساس این تئوری، میزان خلاصه سازی اطلاعات حسابداری بر کیفیت تعیین قیمت سهام در تصمیم های قیمت گذاری مؤثر است. آزمون شوندگان که مدیران و کارشناسان ارشد شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاران بورس اوراق بهادار بودند، تحت آزمون تعیین قیمت سهام قرار گرفتند. این آزمون بر اساس پرسشنامه های مشتمل بر صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت گردش وجوه نقدِ ۹ شرکت واقعی بدون نام انجام گرفت و تأثیر سطح تجمیع اطلاعات از طریق تغییر میزان خلاصه سازی اطلاعات در صورت های مالی شرکت های مزبور مورد آزمون قرار گرفت. کیفیت تصمیم گیری نیز از طریق مقایسه قیمت های سهام تعیین شده توسط آزمون شوندگان با قیمت های واقعی و نظر صاحب نظران مورد سنجش قرار گرفت. با استفاده از آزمون فوق، فرضیه های تحقیق شامل سطح تجمیع اطلاعات با برآورد قیمت سهام ارتباط و یافته ها حاکی از آن بود که سطح تجمیع اطلاعات با برآورد قیمت سهام ارتباط معناداری دارد و با افزایش سطح تجمیع اطلاعات، کیفیت تصمیم گیری کاهش می یابد.

اهمیت هوش تجاری و داده های کلان در مدیریت شباهت ها و تفاوت ها

نویسنده (گان): سید حسین سیادت – محمد کاظمی – مریم رنجبر- الهام سرابی

سال انتشار: ۱۳۹۶

ارائه شده در: سومین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار، تهران، پژوهشکده مدیریت و توسعه پژوهشگاه فرهنگ و هنر

 

چکیده مقاله:

داده های کلان چند سالی است که در زمینه فناوری اطلاعات حضور پیدا کرده است و برای اشاره به حجم های عظیمی از داده ها که توسط سازمان های بزرگی مانند گوگل و ناسا ذخیره و تحلیل می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. این مبحث به این دلیل هر روز جذابیت و مقبولیت بیشتری پیدا می کند که با استفاده از تحلیل حجم های بیشتری از داده ها می توان تحلیل های بهتر و پیشرفته تری را برای مقاصد مختلف از جمله مقاصد تجاری، پزشکی و امنیتی انجام داد و نتایج مناسبتری را دریافت کرد . در این مقاله به تعریف هوش تجاری (BI) و داده های کلان ( Big Data ) پرداخته و اشتراک و تفاوت آنها را در زمینه های کاربردی بیان نموده، اهمیت آنها در مدیریت سازمان و برخی از دلایل عدم کاربرد آنها عنوان می شود.

مروری بر محاسبات کلان داده ها و ابرها

نویسنده (گان): احسان فتوح آباد- سعید لاریس- عرفانه نوروزی

سال انتشار: ۱۳۹۶

ارائه شده در: اولین کنفرانس ملی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، سپیدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان

 

چکیده مقاله:

در سال های اخیر، تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات ارزان تر شده اند. هم چنین داده های عظیمی با حجم ده ها پتابایت یا اگزابایت در مراکز داده ابری ذخیره شده اند. تجزیه و تحلیل این داده های عظیم، اطلاعات ارزشمندی درباره کسب و کار به ما می دهند. برای استفاده و تجزیه و تحلیل این داده های عظیم، به نوع جدیدی از فناوری که متفاوت با فناوری اطلاعات و ارتباطات عادی باشد، نیاز داریم. محقق از طریق تفاوت های موجود در فناوری و بیان چند توصیه برای جامعه پژوهش در جهت آینده، راه حل های رایانش ابری و کلان داده را بررسی کرده است.

.

بیگ دیتا از دیروزتا فردا

نویسنده (گان): رمضان عباس نژاد – کیارش اردشیری لاجیمی

سال انتشار: ۱۳۹۵

ارائه شده در: دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی

 

چکیده مقاله:

در این مقاله ابتدا به بررسی مفهوم بیگ دیتا می پردازیم و سپس دلایل محبوبیت و اهمیت بیگ دیتا را مورد بررسی قرار می دهیم. با توجه به اینکه علوم مبتی بر داده وارد عصر جدید شده است و به کارگیری بیگ دیتا به عنوان یک مزیت رقابتی در سازمان ها رواج پیدا کرده است , آشنایی با بیگ دیتا و مدیریت چالش های مرتبط با آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیریت و پردازش کلان داده ها

نویسنده (گان): گلناز اردشیری

سال انتشار: ۱۳۹۵

ارائه شده در: کنفرانس بین المللی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

 

چکیده مقاله:

بیگ دیتا یا کلان داده چندسالیست که در ادبیات فناوری اطلاعات به یک اصطلاح فراگیر تبدیل شده است.معمولا ، کلان داده ها به مجموعه داده هایی گفته می شود که توانایی دریافت، اکتساب، مدیریت و پردازش آن ها در یک زمان قابل قبول به وسیله فناوری اطلاعات و ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری سنتی وجود ندارد.عبارت Big Data مدت ها است که برای اشاره به حجم های عظیمی از داده ها که توسط سازمان های بزرگی مانند گوگل یا ناسا ذخیره و تحلیل می شوند مورد استفاده قرار می گیرد. اما به تازگی، این عبارت بیشتر برای اشاره به مجموعه های داده ای بزرگی استفاده می شود که رشد فزاینده ی میزان داده ها به حدی است که با ابزارهای مدیریتی و پایگاه های داده سنتی و معمولی قابل مدیریت نیستند.مشکلات اصلی در کار با این نوع داده ها مربوط به برداشت و جمع آوری، ذخیره سازی، جست وجو، اشتراک گذاری، تحلیل و نمایش آن ها است. این مبحث، به این دلیل هر روز جذابیت و مقبولیت بیشتری پیدا می کند که با استفاده از تحلیل حجم های بیشتری از داده ها، می توان تحلیل های بهتر و پیشرفته تری را برای مقاصد مختلف، از جمله مقاصد تجاری، پزشکی و امنیتی، انجام داد و نتایج مناسب تری را دریافت کرد. تحقیقات در زمینه ی کلان داده ها باید روی چگونگی استخراج ارزش آن ها، چگونگی استفاده از داده ها و چگونگی تبدیل آن ها از گروهی از داده ها به کلان داده ها تمرکز کنند

بررسی تأثیر هوش تجاری بر عملکرد سازمان مناطق آزاد

نویسنده (گان): آسیه میرکازهی ریگی

سال انتشار: ۱۳۹۴

ارائه شده در: کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار

 

چکیده مقاله:

در دنیای به شدت رقابتی امروز، مدیران برای پیشبرد محصول و خدمات سازمان ها در میدان رقابت، نیازمند راهبردی جهت منحصربفرد شدن هستند. به سخنی دیگر، داشتن ابزاری جهت متمایز سازی سازمان و محصولات از رقبا و محصولاتشان از تکنیک ها و ابزارهای حمایت گر مدیران ارشد و مدیران است. هدف از این پژوهش (BI) سازمان منطقه ازاد ، جهت اخذ تصمیم به موقع و سریع در میان انبوه اطلاعات و داده های گوناگون، سیستم هوش تجاری ارزیابی و بررسی تاثیرهوش تجاری بر عملکرد سازمان منطقه ازاد می باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و تحلیلی توصیفی می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است. با مقایسه ی مطالعات قبلی می توان استنباط نمود که نیازهای مدیران از طریق ابزارهای هوش تجاری پاسخ داده می شود.در نتیجه ، بکارگیری سیستم هوش تجاری در یک سازمان در جهت تحلیل و پیش بینی سریع حجم وسیع اطلاعات و تبدیل آن ها به دانش، به مدیران سازمان منطقه ازاد امکان دستیابی به اهداف سازمان نظیر داشتن مزیت رقابتی، حفظ عملکردی مثبت و مستمر و تصمیم گیری بهنگام و صحیح را می دهد که گرفتن تصمیمات صحیح و به موقع در سازمان می تواند موفقیت آن را در عرصه ی رقابت تضمین نماید.

Assessing the Evaluation Models of Business Intelligence Maturity and Presenting an Optimized Model

Author(s): Ruhollah Tavallaei, Sajad Shokohyar, Seyedeh Mehrsa Moosavi, Zahra Sarfi

Year: ۲۰۱۵

Published: International Journal of Management, Accounting and Economics, Vol. 2, No. 9,

 

Abstract:

The main purpose of this study is to present a new Business Intelligence Maturity Model according to the prior models and their available components to review the level of Business Intelligence maturity in organizations. The business maturity helps all organizations to get safe and effective operations without extra troubles and, executive expenses and trial & error through reporting and data analyzing. Today we can strongly claim that applying the business intelligence solution in an organization makes it more powerful and discriminates it from the others by the increase in competitiveness. This solution causes organizations to use competitive advantages and pioneer through available information. This is a practical research in which we use a survey descriptive method and matter. The result of the study is to create a new model in order to study the level of business intelligence maturity in the banking industry which has maturity levels including initial, immature, controlled, managed and mature, and effective infrastructures on BI system which contains technology, organizational culture, and rules.

ارزیابی عملکرد هوشمندی کسب و کار با استفاده از تحلیل فازی

نویسنده (گان): کامران فیضی، محمدحسین رونقی

سال انتشار: ۱۳۹۲

ارائه شده در: فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، سال نهم، شماره ۳۴

 

چکیده مقاله:

در عصر ارتباطات استفاده از سیستم های اطلاعاتی برای هر سازمانی امری ضروری است. هوشمندی کسب و کار با تجمیع و یکپارچه سازی داده‌های سازمان و با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل مدیران و کارکنان دانشی سازمان را در امر تصمیم‌گیری یاری می‌رسانند. شناخت نحوه کارکرد و ارزیابی عملکرد سیستم‌های هوشمند کسب و کار برای سازمان درجه اهمیت بالایی دارد. این مقاله حاصل پژوهشی است از نوع توصیفی پیمایشی که با هدف ارائه چارچوبی جهت ارزیابی عملکرد سیستم‌های هوشمندی کسب و کار انجام شده است. در این مقاله با استفاده از تکنیک گروه اسمی شاخص‌های مؤثر در ارزیابی عملکرد سیستم‌های هوشمندی کسب و کار مشخص و با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی وزن شاخص‌ها محاسبه گردیده است. سپس پرسشنامه‌ای برای سنجش شاخص‌ها طراحی گردید. یک شرکت تأمین کننده قطعات خودرو به عنوان مورد مطالعه واقعی انتخاب شد. فرضیه‌هایی جهت ارزیابی عملکرد سیستم هوشمندی کسب و کار تدوین شد و سپس مورد آزمون قرار گرفت. نمونه آماری از بین کارکنان کاربر سیستم هوشمندی کسب و کار انتخاب شدند. از جمله نتایج پژوهش می‌توان به ارائه چارچوبی جهت ارزیابی عملکرد سیستم هوشمندی کسب و کار و وضعیت مطلوب عملکرد این سیستم در شرکت مورد مطالعه اشاره کرد.

شناسایی گره های قدرت در شبکه های اجتماعی به کمک داده کاوی

نویسندگان: الهام مظاهری حسین آبادی، علیرضا طالب پور، علی رضائیان

سال انتشار: ۱۳۹۴

ارائه شده در: پورتال جامع علوم انسانی

 

چکیده مقاله:

با ظهور شبکه های اجتماعی، روابط انسان ها در اینترنت شکل تازه ای به خود گرفته است. امروزه شمار کثیری از کاربران با اهداف مختلف در شبکه های اجتماعی عضو شده و به فعالیت های گوناگون می پردازند. از سوی دیگر این کاربران بر یکدیگر تأثیر می گذارند که نقش و تأثیرگذاری کاربران مختلف یکسان نیست. برخی از این کاربران به دلایل مختلفی از جمله موقعیت شغلی، میزان تحصیلات یا نوشته های جذاب، تأثیر بیشتری بر کاربران دیگر دارند. این کاربران که ما از آن ها به عنوان گره های قدرت نام می بریم می توانند نظر و دیدگاه کاربران زیادی را تغییر داده و به سمت و سوی خاصی سوق دهند.هدف این پژوهش شناسایی گره های قدرت در شبکه اجتماعی تبیان از طریق کشف الگوهای پنهان در خصیصه های کاربران است. تحقیق حاضر بر اساس روش شناسی استاندارد CRISP-DM انجام شده است. بدین منظور پس از شناسایی گره های قدرت بر اساس مجموع امتیازات به دست آمده از سه شاخص مرکزیت بینیت، رتبه صفحه و فعالیت های کاربران ،با استفاده از الگوریتم های درخت تصمیم به طبقه بندی این کاربران اقدام شده است.نتایج به دست آمده نشان داد که مهم ترین ویژگی ها در تعیین میزان قدرت یک کاربر در شبکه اجتماعی تبیان تحصیلات، سن و جنسیت می باشند.

هوش تجاری: مفهوم سازی و ایجاد مقیاسی جهت سنجش زیرساخت های آن

نویسندگان: آرش حبیبی، اعظم سرافرازی، پدیده فدایی فرد

سال انتشار: ۱۳۹۴

ارائه شده در: فصلنامه اختصاصی تبلیغات و بازاریابی پارس مدیر

 

چکیده مقاله:

هوش تجاری از دیدگاه علمی و عملی مورد توجه پژوهشگران آکادمیک و مدیران سازمان ها قرار دارد. سازمان ها با استفاده از این فناوری درصدد توسعه توانمندی های خود و کسب مزیت پایدار رقابتی هستند. مطالعات انجام شده پیشین بیشتر جنبه توصیفی داشته و بر اهمیت هوش تجاری تاکید شده است. تاکنون مقیاس جامع و کاملی برای ارزیابی وضعیت سازمان ها برای بکارگیری هوش تجاری صورت نگرفته است. هدف این پژوهش ارائه مقیاسی جامع جهت سنجش زیرساخت های هوش تجاری در سازمان است.
مطالعه حاضر یک پژوهش بنیادی است که براساس روش تحقیق علمی و یک دوره پنج ساله از بکارگیری هوش تجاری در سازمان های مختلف صورت گرفته است است. روایی مقیاس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مورد تائید قرار گرفته است. داده های آماری نیز از ۷۸ شرکت متوسط و بزرگ گردآوری شده است. در این مطالعه با استفاده از روش تحقیق علمی، مقیاسی عملیاتی برای پیاده سازی هوش تجاری ارایه شده است. نتایج نشان داده است وجود بستر سخت افزاری و نرم افزاری مناسب مهمترین زیرساخت های فنی بکارگیری هوش تجاری در سازمان است. پشتیبانی مدیریت ارشد، آشنایی مدیران با هوش تجاری، احساس نیاز به شفاف سازی اطلاعات، وجود فرایندهای ایجاد داده و فرایندهایی برای یکپارچگی داده ها نیز مهمترین زیرساخت های مدیریتی هستند. مهمترین محدودیت این مطالعه آن است که تنها در ایران صورت گرفته است. این مقیاس به عنوان یک چارچوب مرجع می تواند توسط پژوهشگران دیگر مورد استفاده قرار گیرد.