صنایع مخابراتی

 

 

 

اپراتورهای ارائه کننده خدمات مخابراتی با تغییر تکنولوژی که منجر به تغییر تقاضای مشتری می‌شود، همواره در حال تصاحب توانایی‌های توسعه محصول هستند. هرچند، این شرکت‌ها بدلیل عدم شناخت کافی از مشتری همواره در این امر تاخیر دارند. تغییرات در قوانین و رقابت رو به افزایش، شرکت‌ها را از تمرکز بر روی محصول به تمرکز بر مشتری سوق داده است. تقاضا برای خدمات جدید و با هزینه کم‌تر، ارائه‌کنندگان خدمات مخابراتی را مجبور کرده تا بیش از پیش به کارایی اهمیت دهند.
ارائه‌کنندگان خدمات مخابراتی باید نیازهای مشتریان را تحلیل کنند و تمامی فرایندهای کسب‌وکار در زنجیره ارزش را به سمتی سوق دهند که نیازهای منحصربه‌فرد و تقاضاهای فزاینده مشتریان خود را به طور اثربخشی ارضا کنند. در این عبارت این تصور به طور ضمنی وجود دارد که شرکت‌های مخابراتی توانایی تبدیل داده‌های با حجم بسیار بالا از مشتریان خود را به اطلاعات قابل استفاده را دارند. برای نیل به این هدف، سیستم های هوش تجاری می‌توانند تقریبا در تمامی جنبه‌های زنجیره ارزش کمک شایانی به این شرکت‌ها کنند. در ادامه، به بررسی کارکردهای BI در جنبه‌های مختلف زنجیره ارزش حوزه مخابرات می‌پردازیم:

مدیریت ارتباط با مشتری
معمولا یک شرکت مخابراتی دارای دامنه‌ی متنوعی از مشتریان و محصولات هستند. همچنین بسیاری از شرکت‌های مخابراتی در بازارهای متعددی از منظر جغرافیایی فعال‌اند؛ از شرکت‌های فعال در بازارهای شهری و روستایی تا شرکت‌های بین‌المللی که به مشتریان با ملیت و سبک زندگی متفاوت، خدمات ارائه می‌کنند. برای تعامل بهتر با این مشتریان و طراحی هرچه بهتر خدمات، باید سامانه‌ی مدیریت روابط با مشتری وجود داشته باشد تا نیازهایشان را بتوان به کمک آن شناسایی کرد. فرایند CRM در یک شرکت مخابراتی یه مرحله دارد:
1.  شناسایی سودده ترین مشتریان یا مشتریان سودده بالقوه برای تعاملات آتی
2.  شناخت نیازها و الگوهای خریدشان و
3.  تعامل با آن‌ها برای برطرف ساختن توقعاتشان.
در تمامی این سه مرحله، ابزارهای هوش تجاری در موفقیت استراتژی CRM کمک می‌کند.

 
توسعه‌ی محصول
1. ‌پیش‌بینی: ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی برای برنامه‌ریزی برای شبکه خود، اقدام به پیش‌بینی‌هایی می‌کنند که به تصمیمات سرمایه‌گذاری اپراتورها کمک می‌کنند. این تصمیمات بر تمامی جنبه‌های کسب‌وکار از جمله توسعه، ارائه، تبلیغ و قیمت‌گذاری محصول اثر می‌گذارد. پیش‌بینی موثر کمک می‌کند تا شرکت اطمینان حاصل کند سودی بدست می‌آورد که ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد. راهکارهای BI از داده‌های مبتنی بر پیش‌بینی استفاده می‌کنند که به برنامه‌ریزان شبکه کمک می‌کند تصمیم بگیرند چه مقدار تجهیزات باید خریداری شود و در چه مکان‌هایی نصب شود تا از مدیریت به-صرفه بارهای ترافیک اطمینان حاصل گردد.
2. طراحی و ارائه خدمت: در واکنش به رقابت شدید، ارائه‌دهندگان خدمات مخابرات باید محصولات جدیدی را توسعه دهند تا دامنه‌ی وسیعی از خدمات با ارزش افزوده جدید را سریع‌تر و با هزینه کمتر ارائه دهند. طراحی خدمات موثر با استفاده از راهکار هوش تجاری که اطلاعات مرتبط با مورد قبول واقع شدن و سودآوری محصولات فعلی را فراهم می‌کند، تقویت می‌کند.
3. تکمیل خدمات : راهکارهای هوش تجاری به ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی کمک می‌کند تا حفظ و رضایت مشتری به کمک تحلیل موثر سیستم‌های تکمیل خدمات بهبود یابد. اطلاعات مربوط به نصب، بروزرسانی و تعمیرات مربوط به خدمات مشتری می‌تواند به کسب‌وکار در کاهش هزینه‌های مرتبط با تکمیل خدمات کمک کند.
4. میزان مصرف و بهای خدمات: تحلیل‌های مفید از شاخص‌های میزان مصرف و بهای خدمت می‌تواند به ارائه‌دهندگان خدمات مخابرات کمک می‌کند تا از تخلف جلوگیری کنند، دریافت پول را افزایش دهند و پایه‌های توسعه‌ی محصول جدید را فراهم کنند. بعلاوه، این تحلیل‌ها به برنامه‌ریزی برای تعمیر و نگهداری پیش‌گیرانه زیرساخت‌ها و به برنامه‌ریزی برای بروزرسانی شبکه کمک می‌کنند. داده‌های قبض‌های موجود و سیستم‌های قابل دریافت می‌توانند به کمک راه‌کار هوش تجاری در جهت کمک به کاهش هزینه‌ها و رشد کسب‌وکار تقویت شوند.

مدیریت امور مالی و دارایی
1. بودجه‌بندی: نگه‌داری داده‌ها در انبارداده، تحلیل هزینه‌های برنامه‌ریزی شده در مقابل واقعی را در مورد بسیاری از هزینه‌های عمده مانند کمپین‌های ترویج، توسعه محصول، تعمیرات و نگهداری زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، کمیسیون‌ها و ... را تسهیل می‌کند. ابزارهای BI، توانایی به ریزکردن فعالیت‌ها برای تحلیل دقیق دلایل هزینه‌های بیش از میزان مقبول را فراهم می‌کند. این ابزارها همچنین برای اختصاص بودجه برای دوره مالی بعدی بکار می‌رود.
2. مدیرت دارایی- بدهی: با استفاده از ابزار هوش تجاری می‌توان مدل‌هایی را برای اندازه‌گیری میزان قرارگیری درمعرض ریسک فاکتورهای متعددی مانند تغییرات نرخ بهره بکار برد. از این مدل‌ها می توان برای پیش‌بینی عملکرد سبد دارایی- بدهی تحت سناریوهای مختلف اقتصادی و همچنین نیازهای نقدشوندگی شرکت استفاده کرد.
3. تحلیل‌های سودآوری: این تحلیل‌ها در سطح هرمحصول، خط محصول و سرمایه‌گذاری‌ها صورت می گیرد. یک جزء اساسی در تحلیل سودآوری، بررسی دقیقی از هزینه‌هایی که شرکت برای توسعه محصول جدید متحمل شده است می‌باشد که این هزینه‌ها می‌تواند بعنوان یک فاکتور بزرگ در کاهش سودآوری کلی شرکت‌های مخابراتی باشد.
4. گزارش‌دهی و تحلیل: تصمیم‌گیری سریع نیاز به دسترسی آسان به داده‌های مالی بواسطه یک رابط کاربری بصری دارد. امروزه شرکت‌ها با طور فزاینده‌ای به مدیران مربوطه، دسترسی از طریق وب به داده‌های مالی را فراهم کرده‌اند. ابزارهای BI در این امر می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند.
5. منابع انسانی:هوش تجاری می‌تواند کمک شایانی در امر هماهنگی استراتژی منابع انسانی به استراتژی کلی کسب‌وکار داشته باشد. BI می‌تواند چشم‌انداز یکپارچه‌ای از نیروی کار را نمایش دهد و در طراحی شیوه‌های حفظ کارکنان، بهبود بهره‌وری و محدودکردن هزینه کمک کند.
6. تحلیل‌های منابع انسانی: برای حمایت از یک چشم‌انداز یکپارچه از نیروی کار، تحلیل‌های منابع انسانی می‌تواند تولید شود. این تحلیل‌های متعدد عبارت‌اند از حرکات و عملکردهای کارکنان، ریزش کارکنان به تفکیک واحدها، عملکرد نیروی کار به تفکیک واحدها، میزان حقوق و دستمزد، غیبت کارکنان و ... . اطلاعات مستخرج از واحد منابع انسانی می‌تواند با معیارهای برتر در صنعت مخابرات مقایسه شود تا نقاطی که برای افزایش سودآوری نیاز به تقویت دارند شناسایی شود.
7. اختصاص نیروی انسانی: این کار شامل اختصاص نیروی کار بر اساس ارائه‌ی محصول جدید و برای پروژه‌های بزرگ بروزرسانی‌ و توسعه‌ای می‌باشد. در نواحی که نیاز به نیروی انسانی زیاد شود، پرسنل مورد نیاز اختصاص داده می‌شود.
8. آموزش و برنامه‌های جانشین‌پروری: داده‌های دقیق در مورد دانش، مهارت و توانایی‌های نیروی کار می‌تواند با استفاده از راهکار هوش تجاری برای کمک به برنامه جانشین‌پروری، تقویت شود. بعلاوه، BI می‌تواند به شناسایی حفره‌های موجود در میزان توانایی پرسنل و طراحی برنامه‌های آموزشی برای رفع این حفره‌ها کمک کند.

مدیریت بنگاه
مدیریت ارشد هر شرکت مخابراتی نیازهای خاص خود را به هوش تجاری دارد. واحد فناوری اطلاعات مسئول فراهم کردن تمام گزارش‌ها به این مدیران هستند. این واحد همچنین مسئول تهیه گزارش‌های قانونی به نهادهای متعد بیرونی و همچنین برطرف‌سازی نیازهای اطلاعاتی در درون و بیرون سازمان می‌باشد. این گزارش‌ها ممکن است شامل اطلاعاتی که به مشتریان در قالب بیانیه‌ها و گزارشات داده می‌شود باشد. یک محیط هوش تجاری که داده‌های جمع‌آوری شده در طول زنجیره ارزش را تقویت می‌کند، راه‌حلی مناسب برای کمک به واحد فناوری اطلاعات برای نیل به این اهداف می‌باشد.
• داشبوردهای مدیریتی: اندازه‌گیری عملکرد مانند سودآوری خط محصول، هزینه‌های کلی توسعه محصول و بازده سرمایه‌گذاری می‌تواند در گزارش‌های داشبورد برای ارائه به مدیران ارشد برای سهولت در امر تصمیم‌گیری، نمایش داده شود. همچنین، هشدارهایی می‌تواند در این داشبوردها تعبیه شود تا در صورت انحراف عملکرد از میزان تعیین شده، به مدیران هشدار دهد. این گزارش‌ها همچنین می‌توانند بنچمارک‌های صنعت مخابرات که توسط طرف سوم تهیه شده است را در این داشبودها وارد کند.
• گزارش‌دهی قانونی: شرکت‌های مخابراتی باید گزارش‌های قانونی را به نهادهای بیرونی ارائه دهند. این گزارشات به راحتی توسط محیط هوش تجاری قابل تولید است.