صنعت بیمه

 

 

هوش تجاری (Business Intelligence) به تکنولوژی ها و ابزار متنوعی اطلاق می شود که سازمان ها برای جمع آوری، تحلیل و تفسیر داده از آن ها استفاده می کنند. خروجی هوش تجاری به سازمان ها درک صحیح تری از شرایط فعلی شان می دهد و کمک می کند در آینده تصمیمات درست تری بگیرند.
هوش تجاری تقریبا در تمامی جنبه های کسب وکار بیمه نقش اساسی ایفا می کند. به شناسایی راه و روش هایی برای بهبود عملکرد نیروی فروش و کارایی عملیاتی کمک می کند. همچنین BI در مورد مدیریت ادعا اطلاعات اساسی به سازمان می دهد که موجب می شد تا فعالیت های پذیره نویسی و قیمت گذاری محصول، بهتر صورت گیرد.

 

کاربردهای BI در صنعت بیمه 

مدیریت فروش و توزیع
1. گزارش فروش: هوش تجاری کمک می کند تا فروش نمایندگی های مختلف در سطح شهرها و استان-های کشور مورد بررسی به روز قرار گیرد و در صورت انحراف عملکرد هر یک از نمایندگی ها از میزان مورد انتظار، برخورد لازم صورت گیرد.
2. مدیریت نمایندگی ها: هوش تجاری بر اساس اطلاعات مربوط به عمکرد نمایندگی ها، به تصمیم گیری در مورد مکان هایی که بهتر است شعب نمایندگی ها در آن دایر شود، نمایندگی هایی که باید به آن ها پاداش تعلق گیرد و همچنین نمایندگی هایی که باید تعطیل شود کمک می کند.


مدیریت ادعا

گرچه حل و فصل هرچه سریع تر ادعاهای قانونی مهم است، به همان اندازه نیز داشتن انتخاب درست و مکانیزم فیلترکردن برای اجتناب از ادعاهای جعلی اهمیت دارد. یکی از مهم ترین منابع عدم رضایت مشتریان، حل و فصل دیرهنگام ادعاها و پرداخت پایین تر از مقدار مورد انتظار می باشد. تحلیل ادعاها یکی از رایج ترین کاربردهای هوش تجاری در صنعت بیمه می باشد که شامل تحلیل داده های مربوط به ادعاها که با سایر منابع داده مانند پذیره نویسی و بیمه نامه ها ترکیب شده اند می باشد. این کار عمدتا در جهت کنترل کارایی پردازش ادعاها که تاثیر مستقیم بر رضایتمندی مشتری دارد، صورت می گیرد.
1. مدیریت پرداخت ادعاها: یک سیستم مناسب پیگیری و گزارش ساز از ادعاهای ثبت شده و پیشرفتشان در زمینه حل و فصل شدن به شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه کمک می کند تا از تاخیرهای غیرضروری اجتناب کند تا رضایت مشتریانش افزایش یابد.
2. تحلیل ادعاها: یک ابزار مناسب هوش تجاری به فهم درست از روند ادعاها از منظر محصول، کانال و مناطق جغرافیایی کمک می کند و درکی از سودآوری محصول و قیمت گذاری فراهم می کند. تحلیل روندهای ادعاها و الگوهای ضرر در سطح کانال های توزیع، محصولات و مناطق جغرافیایی به شناسایی تقلب و همچنین مقدار پول رزرو مورد نیاز برای بازپرداخت خسارت های مشتریان کمک می کند. در مورد بیمه درمان، هرگونه سوء استفاده از سوی پزشکان براحتی توسط تحلیل الگوهای پرداخت قابل شناسایی است.


مدیریت بازاریابی
استراتژی های جذب، تعامل و حفظ مشتریان در کسب وکار بیمه بسیار حیاتی است. رفتار مشتری بسرعت در حال تغییر است. 
1. دسته بندی مشتری: یکی از کارکردهای هوش تجاری در این زمینه دسته بندی مشتریان است. دسته بندی برای متمایز کردن مشتریان جذب شده از کانال های متفاوت اما دارای ویژگی های یکسان بکار می رود. دسته بندی به شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه کمک می کند تا برای هر دسته از مشتریان، استراتژی های بازاریابی مختص آن دسته را اجرا کنند.
2. مدیریت محصول: به کمک دانشی که از مشتری از طریق خروجی های تحلیل های BI بدست آمده می توان فرصت های فروش چندجانبه محصول را شناسایی کرد.
3. تحلیل کمپین های بازاریابی: شرکت های بیمه، بصورت دوره ای اقدام به برگزاری کمپین هایی برای سرعت بخشیدن به فروش می کنند. یک سیستم هوش تجاری مناسب می تواند به تحلیل اثرات کمپینی خاص کمک کند.


مدیریت سودآوری
سودآوری کسب وکار بیمه به تحقق فرضیات مربوط به هزینه ، درآمد و مرگ و میر دارد. یک نظارت نزدیک و مداوم هریک از این فاکتورها بسیار حیاتی است.
1. تحلیل حق بیمه: حق بیمه هرکدام از کسب وکارهای جدید و یا تمدید قرارداد بیمه با کسب وکارهای قبلی، منبع اصلی درآمد شرکت های بیمه است. تحلیل حق بیمه کمک می کند تا عملکرد حق بیمه ها را بر حسب یک محصول و یا خط محصول، منطقه ی جغرافیایی و یا کانال توزیع رصد کنید.
2. تحلیل مالی: تحلیل دوره ای نسبت های اساسی مانند نسبت سود انباشته و نسبت هزینه به بررسی سودآوری کسب وکار و اجتناب از هزینه و پذیره نویسی بیش از حد کمک می کند.
3. تحلیل سودآروی محصول: هوش تجاری کمک می کند تا سودآوری محصولات عرضه شده توسط شرکت های بیمه به تفکیک مناطق جغرافیایی، نمایندگی و دسته های مشتری رصد شود و این رصدها شامل ادعاها و تعداد بیمه شدگان نیز می شود. 


مدیریت ریسک
ریسک در صنعت بیمه بیشتر از هر صنعت دیگر، عضو جدایی ناپذیر کسب وکار است. موفقیت استراتژیک تنها زمانی ممکن است که سازمان ها بدانند چه ریسک هایی را تحمل می کنند و بتوانند بدرستی قیمت تحمل این ریسک ها را در قیمت محصولاتشان بگنجانند.
1.  بیمه اتکایی: یک شرک بیمه اتکایی، در ازای دریافت بخشی از حق بیمه، بخشی از ریسک شرکت های بیمه را تحمل می کند. در صورت لزوم پرداخت خسارت به بیمه شدگان، شرکت بیمه اتکایی مبلغ ادعا را پرداخت خواهد کرد و این امر، شرکت بیمه را از ریسک تعداد پایین پرداخت های با مبالغ بزرگ محافظت می کند. 
2. پذیره نویسی: در یک شرکت بیمه، پذیره نویس تعیین می کند که آیا ریسکی که با بیمه کردن یک مشتری بر شرکت تحمیل می شود قابل قبول است یا خیر و حق بیمه ی مناسب برای پذیرش این ریسک چقدر باشد.