هوش تجاری

Business Intelligence

 

 

هوش تجاری چیست؟
هوش تجاری یا هوشمندی کسب‌وکار (Business Intelligence) که به اختصار BI خوانده می‌شود، به فرآیند تبدیل داده‌های خام به اطلاعات تجاری و مدیریتی گفته می‌شود که به مدیران سازمان کمک می‌کند تا تصمیمات خود را سریع‌تر و بهتر اتخاذ کنند و بر اساس اطلاعات صحیح، عملکرد درست و سنجیده‌ای از خود نشان دهند. به کمک هوش کسب‌وکار می‌توان کاوش و تحلیل اطلاعات را ساده نمود.
 

 

 

 

چرا هوش تجاری ؟


امروزه با اطمینان کامل می‌توان ادعا کرد که استفاده از راه‌حل BI می‌تواند قدرت رقابت‌پذیری یک سازمان را افزایش دهد و از دیگر سازمان‌ها متمایز نماید. این راه‌حل این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد تا با بکارگیری اطلاعات موجود از مزایای رقابتی و پیشرو بودن بهره‌برداری نمایند. این راه امکان درک بهتر تقاضاها و نیازمندی‌های مشتریان (ارباب رجوع) و مدیریت ارتباط با آنان را میسر می‌سازد. این راه‌حل این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد تا بتواند تغییرات مثبت یا منفی را حس کنند. در حال حاضر سازمان‌های پیشتاز در جهان صحبت از ERP و CRM و ... نمی‌کنند، رویکرد سازمان‌ها به سمت BI است. آنها به دنبال بهینه‌سازی فرآیندها از طریق ارزیابی و بهبود عملکرد خود و زیرمجموعه‌های وابسته به خود می‌باشند. افزایش کارایی عملکرد آنچه که سرمایه‌گذاری شده، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در عصر اطلاعات، کسی که اطلاعات دارد، دارای قدرت است. هر سازمان و شرکتی که از این قدرت برخوردار باشد در صنعت و حرفه خود در مقایسه با رقبای خود متمایز و ممتاز می‌شود. سازمان‌ها و شرکت‌ها، با سرعت حرکت و تغییر می‌کنند. اخذ اطلاعات صحیح در زمان صحیح اساس و پایه این سازمان‌ها است. دلیل دیگر استفاده از BI اقتصاد است. بقای سازمان‌ها و شرکت‌ها در توفان اقتصاد رقابتی امروز بر دو محدوده متمرکز شده است:


                                                                                          کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری

 

در سازمانی که BI در آن بکار گرفته می‌شود، مدیران می‌توانند اطلاعات هزینه‌ها را از داخل سازمان استخراج نمایند و بدانند که هزینه‌ها چه هستند و تصمیم‌هایی برای کاهش و حذف آنها بگیرند. تغییرات آینده را پیش‌بینی کنند و برای مسائل خود راه‌حلی مناسب داشته باشند. سرانجام، سایر اطلاعات مدیریتی برای تصمیم‌گیری در سازمان‌ها نیز وجود دارد که نیاز به تحیلی برای تصمیم‌گیری دارد، مثل اطلاعاتی در حوزه مأموریت اصلی سازمان، اطلاعات منابع انسانی، اطلاعات تولید و ساخت، اطلاعات خدمات ارائه شده، فروش و ...
تکنولوژی BI راه‌حلی برای بکارگیری این اطلاعات و ایجاد هوشمندی در مدیران می‌باشد که آگاهانه تصمیم‌گیری نمایند و تصمیم آنان مبنی بر واقعیات و درک آگاهانه آنان از تغییرات فعلی و آتی و استفاده از سوابق در سازمان باشد. سازمان‌ها در جستجوی روش‌هایی ساده، برای دستیابی به اطلاعات کلیدی از میان حجم انبوهی از اطلاعات بوده تا با تحلیل آنها، عملکرد سازمان را اندازه‌گیری نموده و با اتخاذ تصمیمات مناسب و به موقع افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سازمان را برنامه‌ریزی نمایند. داشبورد مدیریتی ابزاری است که به کمک شاخص‌ها، گزارش‌ها و نمودارها که مدیران با استناد به آن بتوانند در هر لحظه عملکرد سازمان را مشاهده و وضعیت تحقق اهداف استراتژیک را بررسی نمایند.
داشبوردها از ابزارهای کسب وکار بوده و شامل مجموعه ای از شاخص های عملکردی (PI)، شاخص های کلیدی عملکردی (KPI) و سایر اطلاعات مرتبط با کسب و کار هستند.
شاخص‌های کلیدی عملکرد، اساساً نشان‌دهنده میزان موفقیت کسب و کار در دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان هستند و از این رو در معرض توجه و بررسی قرار دارند. باید این نکته را در نظر داشت، که هدف یک داشبورد، بررسی و استفاده از کلیه اطلاعات موجود نیست. بلکه حصول بینشی جامع از کسب و کار و اتفاقات درون آن می باشد، به نحوی که تصمیم‌گیری‌های بهینه مدیریتی و پیش بینی روال‌های آتی ممکن گردد.
 

 

 سامانه هوش تجاری و داشبورد مدیریتی سان، سامانه ی مدیریتی جامع است که به منظور تسهیل در گزارش‌ شاخص های کلیدی عملکرد سازمان ها مبتنی بر هوش تجاری ساخته شده است. عملیات درون این سامانه شامل تحلیل داده‌ها، استخراج شاخص‌های کلیدی سازمان، یکپارچه سازی اطلاعات و نمودارهای مدیریتی است.


مزایای استفاده از راهکار هوش تجاری سان
• كاهش هزينه و ايجاد ارزش
• افزايش سرعت دریافت گزارش ها
• افزايش دقت و صحت اطلاعات ارائه شده
• پايداري گزارش های سيستم در صورت قطع منبع داده
• قابليت انعطاف در تولید انواع گزارش های مورد نیاز کاربران
• شناسايي نياز‌هاي نرم‌افزاري و راه‌اندازي سيستم‌هاي جديد عمليات
• يكپارچگي و افزايش امكان دسترسي به گزارش ها و انواع تحلیل ها در عين امنيت
• هدفمندسازي اطلاعات با در نظر گرفتن حوزه های پر اهمیت با توجه به استراتژی ها و اهداف سازمان و صنعت مربوطه
• كاهش هزينه از طريق حذف عوامل انساني در توليد اطلاعات در سازمان و ايجاد ارزش با بدست آوردن اطلاعات به موقع و مناسب


شاخص‌های کلیدی عملکرد، اساساً نشان‌دهنده میزان موفقیت کسب و کار در دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان هستند و از این رو در معرض توجه و بررسی قرار دارند. باید این نکته را در نظر داشت، که هدف یک داشبورد، بررسی و استفاده از کلیه اطلاعات موجود نیست. بلکه حصول بینشی جامع از کسب و کار و اتفاقات درون آن می باشد، به نحوی که تصمیم‌گیری‌های بهینه مدیریتی و پیش بینی روال‌های آتی ممکن گردد.